Uitgeverij: Blossom books

Genre(s): Contemporary, young adult, diversiteit, lgbtq+

Mijn rating: 5/5 sterren

Andere boeken van deze auteur: /

Vind Rianne Robben hier:

Het verhaal:

Zomerburen gaat over Olivia die haar hele toekomst al heeft uitgestippeld, totdat haar vriendje in zijn eentje naar Australië vertrekt. Helemaal in de wat besluit ze om de zomer bij haar opa en oma op het platteland in Drenthe door te brengen. Een plek waar ze haar vroegere beste vriendin en haar opa en oma's buurmeisje weer tegenkomt. Ilse laat haar van alles zien en Olivia durft met haar ook haar twijfels te delen. Langzaamaan wordt Olivia weer vrolijker, maar komt ze er ook achter dat ze steeds meer aan Ilse denkt.

De personages:

Olivia is het hoofdpersonage en heeft voor zichzelf haar hele toekomst al uitgestippeld. Samen met haar vriendje gaat ze Nederlands studeren, iets wat niemand zag aankomen, aangezien Olivia dyslexie heeft. Olivia komt in de zomer weer terecht op de boerderij van haar opa en oma en ziet daar Ilse weer, haar beste vriendin van vroeger. Ilse is zo'n vriendin die iedereen zich zou kunnen wensen en ze heeft ook nog eens een leuke vriendengroep om haar heen. Alle personages in dit boek hebben - buiten dat ze in dit verhaal zitten en vrienden zijn - ook hun eigen verhaal, wat het dus echt allemaal levendige personen maakt.

Mijn mening:

Ik vond het echt een heel erg leuk verhaal om te lezen, wat misschien ook deels kwam door veel herkenning aangezien het in mijn eigen provincie afspeelt. Bij heel veel dingen heb ik gedachten van, 'oh ja, dat zit hier ook in de buurt' en 'ik weet precies waar ze zijn'. Het praten met dialect was voor mij ook echt een hele leuke toevoeging.

Hoe leuk ik het ook vond dat het in Drenthe afspeelt, vond ik dat op sommige  momenten ook weer een beetje vervelende. Ja, veel was herkenbaar, maar op sommige momenten kwam het echt over als een provincie met veel boeren, kleine dorpjes en niets te beleven. Ja, er zijn genoeg boeren in Drenthe en ook veel kleine dorpjes, maar er valt ook echt wel veel te beleven hier. Ook had dit boek het echt op een andere manier neer kunnen zetten in plaats van eigenlijk het beeld dat veel mensen al van de provincie hebben over te nemen.

Verder vond ik het wel echt een heel mooi verhaal, voelden de personages goed uitgewerkt aan en had iedereen echt een eigen verhaal. Alles kwam super realistisch over, wat soms niet alleen maar goed was voor elk personage, maar iedereen groeide dan ook weer door te leren van wat ze eerder een keer hebben gezegd.

Conclusie:

Zomerburen is een heel mooi en toegankelijk verhaal over een hoofdpersonage die twijfelt aan diens seksualiteit. Alles is heel erg mooi en realistisch beschreven en ook zie je als lezer de minder mooie kant die er bestaat voor mensen van de lgbtq+ community. Er wordt heel veel aandacht besteed aan de community en het geeft ook een hele mooie uitleg en introductie weer voor mensen die, net zoals Olivia, er nog niet zoveel over weten.

Afsluiting met één van mijn favoriete quotes uit het boek:

“Dat je mensen niet ziet twijfelen, betekent niet dat ze het niet doen.”

- Rianne Robben, Zomerburen