Auteur: Anniek Rodenburg

Serie: Riv, deel 1

Genre(s): Fantasie, Contemporary

Mijn beoordeling: 4/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Sterren en sirenen (deel 2)

Vind Anniek Rodenburg hier:

Parel en tij is het eerste deel van een serie. Het boek speelt zich af in Rotterdam, met flashbacks naar de onderwaterwereld waar Riv vandaan komt. Het is een hedendaags verhaal met fantasie kenmerken. Riv wordt als zeemeermin gevonden en "geadopteerd" door Thijs en zijn vader. Ze komt in een normaal leven terecht, al moet ze er natuurlijk elke dag alles aan doen om te verbergen dat ze geen gewoon mens is. Riv probeert zich te redden in het normale Rotterdamse leven, maar dan begint de haven geteisterd te worden door natuurrampen. Riv vermoedt dat zij wel weet wat erachter zit en probeert het dan ook in haar eentje op te lossen. Hierdoor komt ze niet alleen zichzelf tegen, maar leert ze ook meer over haar echte familie en haar afkomst. Oh, en dan blijft altijd nog de vraag waarom Thijs zich de laatste tijd zo raar gedraagt.

De hoofdpersonen in dit boek zijn toch wel Riv, Thijs en Siënna. Ze dragen het verhaal en zijn alle drie heel herkenbare tieners met allemaal zo hun eigen problemen en krachten. Je ziet duidelijk een groei tussen het begin en het einde van het verhaal. Waarvan sommige punten letterlijk benoemd worden.

Riv is voornamelijk bezig met haar ware identiteit verborgen houden en rechtvaardigt al haar acties (die daardoor komen) ook aan zichzelf. Daarnaast probeert ze haar uiterste best te doen om de meest normale scholier te zijn op haar school. Ze heeft er dan ook best wat moeite mee als Siënna haar hiermee confronteert en graag wil weten waarom ze dat allemaal doet.

Thijs heeft het nog altijd moeilijk met het feit dat zijn moeder er niet meer is en probeert zich voor Riv vaak sterker voor te doen dan dat hij zich voelt. Al merkt ook Riv dat er sinds een paar weken iets echt compleet anders is aan zijn doen en laten en dat dat niets met zijn rouw om zijn moeder te maken heeft.

Siënna lijkt op het eerste gezicht een ontzettend zelfverzekerd iemand die precies weet wat ze wil en waar ze voor staat. Als oprichter van de klimaatgroep en met een groot bereik op twitter, zet ze zich altijd in voor een beter klimaat. Maar toch, onder dat alles zit ook een ietwat onzeker persoon die niet in de steek gelaten wil worden.

Naast al deze personages zijn er nog meer die de cast compleet maken. De auteur heeft ze allemaal zo hun eigen tienerproblematiek gegeven, maar de personages niet te dramatisch gemaakt. Ze zijn fijn om te volgen. Ook is de grootste vijand in het verhaal op een hele mooie, mysterieuze manier neergezet.

Parel en tij speelt zich af in het doodnormale Rotterdam. De world building hier is dan ook niet zo moeilijk geweest, al weet de auteur de stad toch nog weer op een andere manier te beschrijven dan hoe je de stad kent. De world building van de onderwater wereld is ook echt ontzettend goed gedaan. Alles zit goed in elkaar en het volledige plaatje klopt gewoon. Je interesse naar die wereld wordt echt gewekt en gelukkig krijg je soms een klein inkijkje in hoe het er daar allemaal uitziet.

Ik heb dit boek ondertussen voor de tweede keer gelezen en ik ben nog net zo onder de indruk als de eerste keer. De cover blijft echt een plaatje m naar te kijken en ook de binnenkant is heel mooi vormgegeven met de kaarten in het boek en de woordenlijst achterin. Toen ik het boek weer begon te lezen, duurde het dan ook niet lang totdat ik goed en wel in het verhaal zat. De personages en de gebeurtenissen trokken mij meteen mee en ik vond het vanaf het begin heel goed in elkaar zitten.

De schrijfstijl van deze auteur is fijn om te volgen en er zit ook genoeg humor in. Ik heb vaak genoeg gelachen om uitspraken van verschillende personages en had ook heel veel momenten dat ik dacht van: Whahaha, yes dat heb/doe ik ook altijd. Iets wat ik ontzettend leuk vond en mij ook meteen een band gaf met het verhaal en de personages. Het is voor mij ook heel fijn dat, hoewel de hoofdpersonages allemaal tieners zijn, ze niet overdramatisch overkomen. Het was gewoon fijn om te lezen en ze voelden niet te kinderlijk of te volwassen aan. Ook de grote vijand in het verhaal vond ik een feest om te volgen. Ik wil niet zeggen dat ik vanaf het begin al wist wie het was, maar ik had meteen al zo mijn vermoedens. Desondanks bleef ik met open mond zitten toen het werkelijk werd onthuld.

Iets wat ik wel iets minder vond in het verhaal, was dat op sommige momenten het realisme ver te zoeken was. Over het algemeen zat het allemaal ontzettend goed in elkaar en pasten de fantasy elementen goed bij het hedendaagse stuk in het verhaal. Alleen sommige dingen omtrent hoe Riv in de mensenwereld woont, en hoe ze werden uitgelegd dat het is gedaan, was voor mij moeilijk te begrijpen. Het voelde hier een beetje alsof de auteur niet helemaal goed wist hoe dat probleem op te lossen en het maar op een makkelijke manier (een soort van) heeft verhuld. In het begin was ik soms ook verward over het mermidisch en alle termen, maar naarmate het verhaal vorderde, hoe makkelijker ik het begreep.

Buiten dat kleine stukje, waar ik voornamelijk niet te lang over na heb gedacht en overheen heb gelezen, vond ik het een ontzettend goed verhaal. Het mermidisch dat erin zit was ook goed verwerkt en niet al te moeilijk om te begrijpen in de context. Ik ben ontzettend benieuwd naar wat deel 2 gaat brengen, want dit einde maakte echt een ontzettend goede brug naar het vervolg. De personages en het verhaal, allemaal ontzettend goed uitgewerkt en ook de world building van de onderwaterwereld zat goed in elkaar. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met Riv en haar familie en ook met het feit dat ze nu weet wat haar werkelijke afkomst is. Nou ja, er zijn nog genoeg onbeantwoorde vragen die in een vervolg beantwoord kunnen worden. Dit stukje van het verhaal is opgelost, maar het grote verhaal is nog maar net begonnen.

Parel en tij is een hedendaagse fantasy die niet moeilijk te begrijpen is. Voor iedere lezer die houdt van hedendaagse verhalen, maar ook graag eens weer over zeemeerminnen leest. Ook de problemen van deze tijd, zoals het klimaatprobleem, spelen een grote rol en maken het verhaal helemaal van deze tijd. Er zit genoeg humor in het boek en ook de schrijfstijl neemt je mee de wereld van Riv in. Aan het eind spreek je zelfs een aardig woordje Mermidisch (en heb je een leuk nieuw scheldwoord geleerd).

"Als je jezelf altijd meet aan anderen, kun je nooit blij zijn met jezelf." - Anniek Rodenburg, Parel en tij

{Ik heb dit boek ontvangen als fysiek recensie-exemplaar, waarvoor ik de uitgeverij Clavis bedank. Dit heeft echter geen invloed op mijn mening van het verhaal}