Serie: Riv, deel 2

Genre(s): Fantasie, Contemporary

Mijn beoordeling: 5/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Parel en tij (deel 1)

Vind Anniek Rodenburg hier:

Deze recensie kan spoilers bevatten voor het eerste deel in deze serie, dus ik raad je aan eerst Parel en Tij te lezen voordat je aan deze recensie begint.

Sterren en sirenen volgt het verdere verhaal van Riv, maar ook dat van Mauxo. Riv heeft net geleerd wat haar werkelijke afkomst is en nu staat haar hele leven op zijn kop. Z is vastberaden om de volledige waarheid te weten te komen, maar Mauxo volgt haar op de hielen en laat dat niet zo makkelijk gebeuren. Zal Riv haar eigen toekomst kunnen maken of zorgt Mauxo voor te veel problemen?

De meeste personages ken je al van het eerste deel, maar in dit deel ontmoeten we ook wat nieuwe personages en ze zijn niet allemaal menselijk. Daarnaast leer je de hoofdpersonen nog beter kennen. En zeker nu er ook een pov van Mauxo is kom je ook veel meer te weten over dit mysterieuze personage. Zijn verleden komt veel meer aan bod en je ontdekt veel meer over waarom Mauxo bepaalde dingen doet en waarom hij bepaalde dingen heeft gedaan.

Neeltje en Estellre zijn twee nieuwe personages en zijn vanaf het moment dat je ze ontmoet al interessant om over te lezen. Ze hebben allebei een interessante verhaallijn en ook een persoonlijk verleden en eigen levensdoelen. Deze twee personages zijn echt een ontzettend mooie toevoeging aan dit tweede deel en passen ook prima in de verhaallijn.

Hoewel dit verhaal zich ook weer grotendeels in Rotterdam afspeelt, kom je als lezer ook weer veel meer te weten over de onderwater wereld. Deze wereld is ook echt ontzettend interessant en de auteur heeft deze wereld echt heel goed uitgedacht. Ook alle scenes in Rottrdam zijn ooi vormgegeven en als lezer weet je precies waar alle personags zich bevinden.

Voordat ik aan dit tweede deel ben begonnen, heb ik eerst het eerste deel weer opnieuw gelezen. Hierdoor kon ik meteen door en dat was zo fijn lezen. Ik heb echt ontzettend genoten ook van dit tweede deel en ik ben heel blij dat ik nu beide delen achter elkaar kon lezen. Zo bleef ik echt in het verhaal zitten.

Dit tweede deel bevat echt weer dezelfde prachtige schrijfstijl als deel één, eigenlijk nog wel beter dan in deel 1. Dit boek was echt geweldig in alle opzichten, de personages zijn ontzettend leuk om te volgen, er komt net zoals in deel 1 weer genoeg humor voorbij en het plot en de worldbuilding zijn super goed uitgewerkt.

Ik vond het ook echt een ontzettend goede toevoeging dat de auteur in dit deel besloten heeft om ook het pov van Mauxo toe te voegen. Dit geeft zoveel meer inzicht in dat personage en zijn reis in dit verhaal. Ik vond Mauxo echt geweldig om over te lezen en stiekem is hij ook echt wel mijn favoriete personage in deze serie. Mauxo heeft zoveel diepgang en nu je ook zijn kant van het verhaal te zien krijgt, moet je wel met hem te doen krijgen. Vooral dat einde met Mauxo was echt hartverscheurend.

De rest van het verhaal is ook ontzettend goed uitgewerkt en dit boek bevat ook weer zoveel lagen dat je het als lezer bijna nog een keer moet lezen als je klaar bent om verschillende hints te begrijpen die je eerst over het hoofd zag. Ook de ABBA easter eggs in dit verhaal vond ik geweldig om over te lezen en gaven dit boek nog weer een luchtige twist bovenop alle humor die er al in verwerkt zit.

Vooral het einde van dit boek heb ik in een ruk uitgelezen, want er zijn zoveel onverwachte wendingen geweest. En er zijn nog allemaal vragen onbeantwoord. Ik kan echt niet wachten totdat het derde deel verschijnt en ik weer kan verder lezen in dit verhaal, ook al komen er dan ook zeker weer hartverscheurende scènes aan.

Nou ja, ik zal voor nu dan maar even weer afscheid nemen van deze geweldige personages en zeer waarschijnlijk deel 1 en 2 opnieuw lezen als deel 3 bijna verschenen is. Gewoon omdat het kan :)

Sterren en sirenen is echt een prachtig geschreven tweede deel. Een ontzettende aanrader om deze meteen na het eerste deel te lezen, zodat je mooi in het geweldige verhaal blijft. De schrijfstijl is ontzettend goed en er zit ook zeker de nodige humor in dit verhaal. Als lezer heb je het boek uit voordat je het doorhebt en kun je niet wachten om deel 3 te lezen als die verschenen is.

“Voor zijn eerste familie was hij aan zijn missie begonnen. Met zijn tweede familie zou hij hem voltooien.”  - Anniek Rodenburg, Sterren en Sirenen.

{Ik heb dit boek ontvangen als fysiek recensie-exemplaar, waarvoor ik de uitgeverij Clavis bedank. Dit heeft echter geen invloed op mijn mening van het verhaal}