Content warnings: Inbraak

Titel: Alaska

Auteur: Anna Woltz

Genre(s): Contemporary

Andere boeken door deze auteur: 27, je kan ze allemaal vinden op haar goodreads en haar website

Vind Anna Woltz hier:

Alaska volgt het verhaal van Parker en Sven. Parker heeft net de meest rotte zomer van haar leven achter de rug. Er is ingebroken geweest in de winkel van haar ouders en haar geliefde hond Alaska woont nu ergens anders. Parker wil graag onzichtbaar verder door het leven gaan, maar haar leven staat op zijn kop als ze erachter komt waar Alaska nu woont.

Sven wil niet gezien worden als de zielige jongen en heeft er veel voorover om een perfecte stunt uit te halen en als stoer gezien te worden. Hij heeft epilepsie en sinds kort een hulphond, maar van allebei wil hij liever niks weten. Hij wil zijn oude leven terug, toen alles nog normaal was. Maar dan krijgt hij in de nachten bezoek van iemand die voor Alaska komt en krijgt zijn leven toch meer invulling naast de epilepsie.

De hoofdpersonen in dit boek zijn Parker, Sven en Alaska. Deze drie volg je gedurende het hele verhaal en als lezer leef je mee met alles waar deze kinderen doorheen gaan, terwijl ze ook net nieuw zijn op de middelbare school.

Parker woont samen met haar ouders en broertjes, maar haar hele leven ligt nog steeds overhoop van de inbraak afgelopen zomer. Niemand gedraagt zich echt normaal en ook lijkt iedereen Alaska vergeten te zijn. Parker glipt vrij gemakkelijk het huis uit om naar Alaska te gaan en haar eigen plannen uit te voeren achter de rug van haar ouders om.

Sven wil graag terug naar zijn oude leven en heeft ontzettend veel moeite met zijn overbezorgde moeder en de hulphond die er altijd zijn. Hij wil een normale tiener zijn en niet steeds hoeven opletten. Sven doet er dan ook alles aan om de epilepsie en Alaska te vergeten, maar komt er al snel achter dat dat helemaal niet werkt.

Dit verhaal speelt zich af in een random stad in Nederland en op een willekeurige middelbare school. Het zou overal kunnen zijn, maar de auteur weet zeker door de ogen van de kinderen goed weer te geven hoe de omgeving overal eruit ziet. Als lezer verdwaal je zeker niet en de personages nemen je goed mee naar waar ze zelf zijn.

Als kind heb ik al verschillende boeken van deze auteur gelezen en dit boek heb ik ook al heel vaak voorbij zien komen. Toen ik het laatst in de kringloop zag liggen, kon ik het niet laten en heb ik hem meegenomen en daarna vrij snel gelezen. Zonder dat ik ook maar wist waar het over ging, ben ik erin begonnen. Ik was er namelijk wel van overtuigd dat deze auteur mij niet teleur zou stellen. Daar had ik helemaal gelijk in. Ik vond dit verhaal vanaf het begin echt super leuk en heb dan ook genoten t/m het einde.

Als ik wat meer tijd had gehad had ik dit boek zeker in één keer uitgelezen. Het verhaal zit zo goed in elkaar en de personages hebben echt hun eigen stem in het verhaal. Vanaf de eerste pagina leer je de karakters goed kennen en je weet vrij snel wat ieders positie in het verhaal is. De groei tussen Sven en Parker is echt heel mooi om over te lezen.

Ook vond ik de verhaallijn van Sven en zijn hulphond mooi vormgegeven. Alaska is echt een grote schat om over te lezen en hoe Sven zich richting de hond voelt is ook realistisch en mooi verwerkt. Niet alles in het leven gaat zoals je wil, maar toch weet Sven het op den duur te accepteren en er mee om te gaan.

Het acceptatie proces van Parker dat Alaska nu bij Sven leeft was mooi om te lezen. In het begin was ze natuurlijk ontzettend boos op dat de hond nu een nieuwe beste vriend had gemaakt (die Alaska niet eens leuk vond), maar gaandeweg leert ook zij er steeds beter mee om te gaan dat de hond nu daar woont en ze Alaska nog steeds wel kan zien.

Ook het stuk in het verhaal rondom de inbraak was mooi verteld en de reactie van alle mensen die daarmee te maken hebben gehad werd ook realistisch op het papier neergezet. Aan het einde van dit boek zie je dan ook weer heel mooi dat kinderen soms beter weten dan volwassenen wat goed is en de veranderingen in betere zin, zorgden voor een heel mooi einde van dit verhaal.

Alaska is een ontzettend leuk verhaal om te lezen voor jong en oud. Het boek behandelt onderwerpen waar nog lang niet genoeg over gepraat wordt en laat heel mooi zien tot hoeveel kinderen in staat zijn. Ook de superkrachten van een hond worden heel mooi weergegeven in dit verhaal. De personages zijn leuk om te volgen en ook het verhaal zit ontzettend goed in elkaar. Het is dan misschien wel een kinderfictie boek, maar het verhaal verveelt zeker niet als je wat ouder bent.

{Wordt zo snel mogelijk toegevoegd}