Uitgever: De Boekenvos

Titel: Barones der doden

Auteur: Britt Zwijnenberg

Genre(s): Fantasie, queer

Andere boeken door deze auteur: Lang leve de keizer, De wraak van Butrint

Vind Britt Zwijnenberg hier:

Barones der doden volgt het verhaal van Siza. Een jonge vrouw die op het platteland woont met haar familie. Dit alles laat ze achter zich om in de leer te gaan bij de plaatselijke barones. Hier gaat ze naartoe om te leren hoe ze zelf een inkomen kan genereren aangezien ze geen echtgenoot heeft om haar te onderhouden. Haar grote liefde Nesrin is hier ook al, zodat ze straks voor elkaar kunnen zorgen. Maar als Siza aankomt, blijkt de opleiding toch heel anders te gaan dan wordt gedacht.

Je volgt dit verhaal voornamelijk vanaf het oogpunt van Siza, al weet je als lezer ook iets meer van de barones, doordat de proloog vanuit haar is geschreven. Siza, Nesrin en de barones vormen dan ook wel de hoofdgroep waar dit verhaal om draait.

De barones is ontzettend mysterieus en heeft dan ook nog eens een rare wolk van magie om zich heen hangen. Toch doet ze zich poeslief voor, als je ook aardig tegen haar bent, maar komt soms ook haar echte kant naar voren als je haar uitdaagt.

Siza is van nature een een wat ingetogen figuur, die zich graag aan de regels houdt. Ze is vrijwel het tegenovergestelde van Nesrin, maar dat maakt het duo samen ontzettend sterk. Nesrin is namelijk zeer ontvlambaar en denkt niet altijd na voordat ze iets doet. Samen zijn ze echt een top duo en vullen ze elkaar aan waar nodig, maar laten elkaar ook gewoon altijd zijn wie ze zijn.

Dit verhaal speelt zich bijna volledig af in "Slot Bathory" het verblijf van de barones. Hier hangt vrijwel overal een grimmige sfeer, die de auteur goed naar voren brengt. Ook beschrijft de auteur goed hoe alle verblijven eruitzien en hoe de gangen lopen. Aan veel kleine details wordt gedacht, maar sommige dingen blijven ook in het mysterie gehuld, wat het verhaal ook weer versterkt.

Op Instagram volgde ik deze auteur al een tijdje en al haar boeken stonden ook al op mijn tbr. Nu heb ik ze dan gekocht en meteen gelezen, natuurlijk ook omdat deze auteur deze maand een auteur van de maand is.

Ik ben echt super blij dat ik dit boek als eerste heb opgepakt, want wat een geweldig verhaal was dit al. Het heeft mij meteen nog nieuwsgieriger gemaakt naar de andere geschreven verhalen. Ik heb dit boek als luisterboek gelezen, maar ook zeker daar komt de geweldige schrijfstijl en alle humor van het boek naar voren. Ik heb vanaf de eerste bladzijde genoten en dit boek dan ook in één keer uitgelezen (uitgeluisterd).

Het tempo ligt ontzettend hoog, maar dat moet ook wel als je zo'n verhaal vertelt in zo weinig bladzijden. Ik vond dat bij dit boek ook echt wel passend en ik was er ook wel een keer weer aan toe om eens geen langdradige stukken of veel world building te krijgen. Maar gewoon te genieten van één simpel plot en niet te veel zijpaden. Het verhaal komt nog steeds super goed naar voren en ondanks dat het niet lang is, is het magiesysteem ontzettend goed ontwikkeld, is de worldbuilding perfect en weet je ook nog heel wat van de personages.

Natuurlijk kan niet overal even diepgaand op in worden gegaan en ja, soms wilde ik ook nog wel meer weten van bepaalde dingen en nog meer informatie van onze hoofdpersonen. Al heb ik ook niet per se het gevoel gehad dat ik echt dingen miste in het boek. Ik vond het echt een heel tof verhaal om zo even tussendoor te lezen en ik ben heel benieuwd naar de andere verhalen van deze auteur. En naar eventuele verhalen die nog zullen verschijnen.

Barones der doden is een super leuk young adult verhaal om eens tussendoor te lezen. De schrijfstijl sleurt je zo door het verhaal heen en als je leest heb je helemaal niet door hoe weinig pagina's het eigenlijk heeft. Het verhaal voelt gewoon helemaal compleet en is klaar voor je het doorhebt. Doordat het niet zoveel pagina's heeft is het een geweldig dun boekje voor iedereen die een keer wat minder tijd heeft om te lezen. Of voor degene die weer wil gaan lezen en niet meteen met een fantasie boek van 500+ pagina's wil beginnen. Dit boek heeft alles in zich wat een dik boek ook heeft, maar dan verpakt als een mooie novella.

“Een steek van pijn. Gisteren heb ik al afscheid genomen van mijn oudere zus. Ze drukte me op het hart dat ik mijn gevoel moest volgen, dat ik de liefde achterna moest gaan, net zoals zij dat deed.” - Britt Zwijnenberg, Barones der doden