Nederlandse vertaler:

Serie: De Lumin kronieken, #1

Genre(s): Fantasie

Mijn beoordeling: 3/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: De verloren Wendy (deel 2), Dans van de maanroos

Vind Jami Leigh hier:

De nieuwe Wendy is het eerste deel van een duologie en volgt het verhaal van Sarina en Sula. Sarina leeft een vrij afgezonderd leven onder toeziend oog van de Raad. Eens per jaar wordt er een feest georganiseerd in de hoop om een "Peter" voor haar te vinden. Sarina vindt dat leven maar helemaal niks en zou het liefste weglopen met Zed, haar persoonlijke lijfwacht. Sula leeft op een schip, waar ze is opgevangen toen ze bijna verdronk. Voor de rest van Lumin is ze dood, maar ze leeft echt nog. En ze vindt ook nog eens dat ze een prima leven lijdt, ook al is het niet altijd makkelijk geweest. Het enige wat haar echt tegenzit is dat Ax, de kapitein, haar nog steeds als een kind ziet en niet wil dat ze hem redt van zijn naderende dood. De verhalen van Sarina en Sula zijn ontzettend met elkaar verweven en vooral het moment dat ze elkaar ontmoeten, komt er steeds meer kennis naar boven over de zogeheten "Peters" en "Wendy's".

De hoofdpersonages in dit verhaal zijn Sarina en Sula. Sarina leeft een vrij ingetogen leven onder het oog van de raad en vooral ook van haar moeder. Ze denkt dat dit allemaal voor het goede is, maar ze voelt zich ook eenzaam en is op zoek naar meer vrijheid. De enige persoon met wie ze echt goed kan praten is Zed. Haar lijfwacht. Het liefst zou ze met hem samen weglopen en een leven beginnen. Ze wil helemaal niet trouwen met een vreemde "Peter".

Op een dag wordt ze meegenomen en ontmoet ze Mael en zijn oma Lani. Mael begint naarmate het verhaal vordert een grotere rol te spelen, maar zit in dit eerste deel nog een beetje op de achtergrond. Mael is soms wat onhandig en kan ook met zijn woorden uit een verkeerde hoek komen. Maar hij bedoelt het allemaal goed en heeft een ontzettend groot hart.

Sula leeft sinds haar elfde op het schip van, nu, kapitein Ax, en zijn bemanningsleden. Hier heeft ze het opzich goed naar haar zin, maar ze is ook bezig met een grote zoektocht. Ax gaat langzaam dood en ze staat erop om hem naar de levensfontein te brengen en hem zo te redden. Ax gelooft daar niet in en denkt dat Sula nog te veel kind is, die in dat soort verhalen gelooft.

De rest van de bemanningsleden zie je maar kort doorheen het verhaal en leven voornamelijk op de achtergrond. Alleen van Diosa zie je wat meer, aangezien zij echt als een moederfiguur beweegt in het leven van Sula. Oh, en we hebben nog de zeemeermin, Myorsa, die soms ineens komt opduiken.

Dit verhaal speelt zich af op Lumin. een hele veelzijdige wereld, die groter aandoet dan hij daadwerkelijk is. Als ik de personages moet geloven met het feit dat de aarde een aantal keer zo groot is. De auteur heeft een goede world building neergezet, al tast je hier en daar nog wat in het duister over bepaalde dingen. Al komt dat ook omdat de meeste van onze personages nog niet zoveel hebben gereist en zelf dus ook niet weten hoe alles eruitziet.

Toen ik aan dit verhaal begon, was het enige wat ik wist: Het is een Peter Pan hervertelling & het speelt zich af op een fantasy wereld. Voor de rest ben ik zo blanco mogelijk aan dit verhaal begonnen. Zoals ik het altijd het liefste doe. De schrijfstijl vond ik vanaf de eerste pagina fijn om te lezen en ook het verhaal trok mij meteen aan. Het hele ding met de "Peters" en "Wendy's", de zoektocht, de gaves. Het maakte mij meteen nieuwsgierig naar waar dit verhaal allemaal naartoe zou gaan.

Er zijn kleine dingen geweest, die ik zelf al heb voorspeld tijdens het lezen. Iets wat ik in dit verhaal ontzettend leuk vond en eigenlijk helemaal niet storend. Het verhaal zelf is namelijk in zijn geheel niet voorspelbaar en er gebeuren echt genoeg dingen die het verhaal weer een andere kant op wijzen. Maar net voor een onthulling, had ik zelf ook de puzzelstukjes volledig in elkaar gelegd en zag ik het dus soms een beetje aankomen. En ik ben blij dat ik de hele tijd wel op het goede spoor zat.

Iets wat ik soms wel wat ingewikkeld vond was het tempo in dit verhaal. In het begin kwam het heel traag op gang voor mijn gevoel en pas op het laatst kwam er echt heel veel snelheid in. Ik miste in die tussentijd soms wat meer diepgang in de wereld of de personages. Ik weet ook nog steeds niet helemaal hoe ik de lichtelven en al die figuren voor mij moet zien (of heb ik ergens overheen gelezen?). Maar in ieder geval, ik miste dus iets meer beschrijving en diepgang in de world building. De wereld voelde soms wat vlak voor mijn gevoel, terwijl het door de personages juist zo levendig klinkt.

Ook was ik in het begin wat verward over de relaties tussen de verschillende personages en hoe snel er een soort "relatie" werd opgebouwd met een ander personages. En er sprake was van vreemde gevoelens voor iemand. Dit vond ik er dan weer te dik bovenop liggen in verhouding met het echte plot en het hoofdverhaal.

Voor de rest vind ik het wel echt goed in elkaar zitten en heb ik echt genoten van dit verhaal. Ik kan dan ook niet wachten om verder te gaan met deel 2 en te zien wat er nog meer gaat gebeuren en hoe alles verdergaat na dit einde. Ik raad je ook echt heel erg aan om deel 1 en 2 achter elkaar aan te lezen, want deel 2 eindigt met een grote climax en een cliffhanger. Je stopt echt midden in het grote geheel.

Dit verhaal is echt heel mooi geschreven en als je weet dat dit een zelfuitgebracht debuut is, kun je meteen zien dat het niveau al vrij hoog ligt. Ik ga nu in ieder geval snel verder met deel 2 en kijken wat ik nog meer te weten kom over de "Peters" en "Wendy's" en de rest van Lumin. Want er is al veel kennis bijgekomen, maar ik denk dat deze wereld nog veel meer (mooie) dingen verbergt.

De nieuwe Wendy is een ontzettend mooi geschreven eerste deel. En ook nog eens een heel goed debuut. Echt een aanrader om te lezen, voor iedereen die van sprookjes houdt en hervertellingen (van Peter Pan), maar ook degene die daar minder mee heeft. Het is hoe dan ook goed te lezen. De schrijfstijl leest heel fijn en de wereld is interessant opgebouwd. Ook zijn de personages leuk om te volgen en is het plot stabiel aanwezig in het verhaal. Er gebeurt alleen al in dit eerste deel genoeg om je als lezer bezig te houden, maar als je dit boek uithebt wil je meteen verder met deel twee. Er zijn nog genoeg onbeantwoorde vragen en er komen weer nieuwe dingen bij, waarin een nieuw avontuur begint.

“Als we beiden gebroken zijn,’ fluister ik in zijn oor, terwijl ik zijn hand vastpak en zachtjes over zijn knokkels streel. ‘Waarom bouwen we van onze brokstukken dan niet iets nieuws?” - Jami Leigh, De nieuwe Wendy