Hallo Anniek, wat leuk dat je tijd wil maken voor dit interview. De vragen komen zowel van mij als van andere lezers die van alles willen weten over Nederlandse schrijvers. Voordat we naar de vragen gaan, kun je jezelf misschien even voorstellen voor de mensen die je misschien nog niet (zo goed) kennen.
Mijn naam is Anniek Rodenburg, ik ben 22 jaar en ik ben de auteur van de Riv-serie, een verhaal over een zeemeermin in de Rotterdamse haven. Tot nu toe zijn er twee delen verschenen: Parel en Tij en recent Sterren en Sirenen.
Echt super leuke boeken! Ik kan nu al niet meer wachten totdat het volgende deel in de serie verschijnt, maar laten we eerst nog even teruggaan naar het verleden. Waardoor ben jij gaan schrijven?
Toen ik klein was, wilde ik heel graag (musical-)actrice worden en bedacht mijn eigen verhalen om op te voeren. Ik ontdekte uiteindelijk dat het zingen en dansen niet voor me weggelegd was, maar dat ik juist het verzinnen van de verhalen het leukst vond. Vanaf dat moment sprong ik elke middag op de familiecomputer om m’n eigen boeken te verzinnen. Mijn eerste idee voor Riv stamt trouwens ook nog uit dat tijdperk 😊
Wat ontzettend leuk! Je hebt vast al heel wat verhalen verzonnen vanaf die tijd, maar waar haal jij al je ideeën vandaan?
Dat kan me eigenlijk overal overkomen, maar ik wil in het bijzonder even een shoutout geven aan de douche. Ik weet niet wat het is, maar met water van veertig graden op mijn hersenpan en de geur van shampoo kan ik een stuk beter nadenken en verhaalideeën uitwerken. Daarnaast kijk ik heel veel films en series en probeer ik ook veel te lezen. Wanneer ik me onderdompel in andere verhalen, probeer ik vaak te achterhalen waarom ze wel of niet werken. Als schrijver leer ik daar het meest van.
De douche zorgt altijd voor de beste ideeën! Krijg jij zelf ook nog van iets of iemand inspiratie om te gaan schrijven?
Soms lees ik een boek of zie ik een film die zo goed is, dat mijn schrijfspieren er van gaan jeuken. Ik ben niet iemand die over verhaalideeën droomt of een liedje hoort en vervolgens er een heel boek bij verzint, hoewel dat me wel heel cool lijkt.
Geïnspireerd raken van andere goede werken is ontzettend tof! Heb je dan ook nog echte voorbeelden in de literaire wereld?
R.F. Kuang, auteur van The Poppy War, Babel en Yellowface, is echt een groot voorbeeld voor mij. Haar verhalen zijn origineel, stevig geconstrueerd en bevatten vaak thema’s van haar academische achtergrond. Het feit dat ze zulke goede boeken heeft geschreven terwijl ze ook nog eens voltijd aan Yale studeerde, is gewoon echt goals. Verder kijk ik in de Nederlandse boekenwereld op tegen Laura Diane, Chinouk Thijssen en Lotte van den Noort. Zij kunnen kneitergoed schrijven en zijn hele goede uithangborden van de Nederlandstalige YA.
Allemaal goede aanraders van schrijvers en boeken! Dus voor iedereen die dit leest, zoek deze auteurs zeker even op. Als je dan in het schrijfproces zelf zit, heb je dan ook wel eens een writers-block? En zo ja, hoe overkom je die dan?
Ik moet zeggen dat ik al een tijdje geen writers block meer heb gehad, maar dat is omdat ik vaak deadlines had die ik moest halen. Met zo’n stok achter de deur moet je wel schrijven, dus dan baan je er maar gewoon een weg doorheen. Mijn beste tip voor writers block is daarom om jezelf woorddoelen te stellen, zodat je niet blijft hangen in je inner editor. Je moet even moeite doen om in de flow te komen, maar als je er eenmaal in zit, volgt de inspiratie en de creativiteit vanzelf wel.
Dat is een hele goede tip om te geven aan andere schrijvers! Is het stellen van woorddoelen voor jou dan ook de motivatie om te gaan schrijven?
Het werken met dagelijkse woorddoelen is voor mij echt een eye opener geweest. Het gevoel dat je weer duizend woorden mag toevoegen aan je dagelijkse Excelbalkje is gewoon heel bevredigend, een beetje zoals wanneer je je voortgang in een boek bijhoudt op Goodreads. Verder is het ook gewoon iets heel mentaals: mensen willen bewijzen dat ik dit kan, m’n vijftienjarige ik trots maken, grinden om ooit misschien een Boekenbaluitnodiging te krijgen, zulke clichés. Maar ze pushen me wel.
Dromen hebben is altijd een goede motivatie om verder te blijven gaan! Als je dan eenmaal aan het schrijven bent, waar schrijf je dan het liefst?
Mijn favoriete schrijfplek is mijn bureau in mijn slaapkamer, maar ik vind het voor de afwisseling ook wel eens leuk om met mijn laptop bij een koffietentje te gaan zitten.
Ja, dat kan ik zeker snappen! Afwisseling kan ook heel fijn zijn voor de inspiratie. Hoe vaak in de week/maand schrijf je ongeveer?
Dat hangt ervan af. De Riv-serie heb ik tijdens mijn studie geschreven, en studie had uiteindelijk vaak voorrang. Tijdens scriptieseizoenen kwam ik niet aan het schrijven toe, maar verder gaf studeren ook veel vrije tijd en flexibiliteit. Als ik echt met een project bezig ben, probeer ik elke dag woorden op papier te zetten. Als ik echt grote stappen wil maken of een deadline wil halen, voelt het soms wel als een fulltime baan. Maar ik ben nu net afgestudeerd en heb de Riv serie afgerond, dus het schrijven staat nu op een lager pitje.
Studie is natuurlijk ook belangrijk! Maar wel fijn dat je toch genoeg tijd vond om te blijven schrijven. Hoelang duurt het voor jou gemiddeld dan om een boek te schrijven?
Dat hangt ervan af hoe goed ik het verhaal van tevoren al heb uit gepland. Met Parel en Tij was ik (los van alle eerdere pogingen) een jaar bezig, maar toen was ik ondertussen ook al een heel eind met het uitdenken van Sterren en Sirenen. Dat boek stond daardoor binnen drie maanden op papier. Deel 3 heeft me iets meer dan een halfjaar gekost, maar daar kwam mijn afstudeerscriptie tussendoor, dus mijn tempo hangt ook heel erg samen met omstandigheden.
Nog steeds vrij snel allemaal! En het is altijd logisch dat omstandigheden van het leven meebepalen aan hoe snel het schrijven gaat. In welk genre schrijf je eigenlijk het liefst?
Ik denk urban fantasy, maar ik vind het heel leuk om genres te mixen, omdat je zo de meest originele verhalen kunt bedenken. De Riv-serie is een fantasy, maar de personageontwikkelingen in Parel en Tij hebben een echt coming of age-element dat je vooral in contemporary aantreft, én een groot mysterie dat de lezer moet ontrafelen.
Ik vind het ook altijd leuk om genres met elkaar te mixen! Daar krijg je echt prachtige verhalen van, zoals dus de Riv-serie. Zou je in de toekomst ook nog andere genres willen proberen?
Ik wil ooit literaire fictie schrijven, voor volwassenen dus, maar daarvoor wil ik eerst iets meer ervaring hebben. Ook lijkt een feelgood of een romance me heel leuk om te proberen, maar ook daar moet ik nog een beetje mee oefenen.
Dat klinkt ontzettend leuk! Ik ben heel benieuwd of we in de toekomst ooit zo'n verhaal van jou kunnen lezen. Om weer terug te gaan naar de geschreven verhalen die er al zijn. Heb jij ook een doel dat je wil bereiken met het delen van je verhalen?
Ik hoop natuurlijk dat mensen net zo van mijn personages kunnen gaan houden als ik. Dat ze met ze kunnen lachen, huilen, voelen, en dat ze zich even kunnen onderdompelen in een andere wereld. Een ander doel is om echt iets toe te voegen aan het Nederlandse YA-genre, dat gewoon een stuk meer liefde en lezers verdient. Dat we kunnen laten zien dat het Nederlands een mooie taal is en dat er genoeg talent te oogsten valt op Nederlandse bodem. Simpelweg gelezen worden is uiteindelijk de droom van elke auteur, denk ik.
Wat een mooie doelen! En zeker waar ook, er zijn genoeg pareltjes van Nederlandse bodem die veel te weinig aandacht krijgen. Verwerk jij ook wel eens persoonlijke dingen in je verhalen?
Jazeker, ik denk dat dat voor mij altijd onvermijdelijk is. Soms zijn het simpele dingen, zoals gerechten die ik lekker vind (sushi en ijskoffie let’s go), maar in Parel en Tij komen ook zeker persoonlijke verhalen uit mijn middelbare schooltijd naar voren. In alle hoofdpersonages zitten lessen verwerkt die ik zelf in die periode heb geleerd. Worstelen met je imago, omgaan met verandering, all that jazz. Ook dingen die me bezighouden op maatschappelijk gebied komen vaak terug in mijn verhaallijnen.
Dat heeft de personages zeker nog realistischer gemaakt! Ook het maatschappelijke zit super goed in je verhalen verwerkt en ik denk dat veel lezers zich ook wel herkennen in bepaalde personages uit de Riv-serie door dit soort dingen. Ben je naast de Riv-serie nu ook een ander verhaal aan het schrijven?
Een Griekse bureaucratische romcom, maar ik heb nog een ander project op de plank liggen waar ik deze zomer mee aan de slag wil gaan.
Dat klinkt al veelbelovend! Heb je ook al een voorproefje van je nieuwe project?
Ik ben momenteel bezig met een hertelling van een Griekse mythe (die al honderdduizend keer herteld is, maar maakt niet uit) in een bureaucratische romcom-setting. Beetje The Office vibes, beetje urban fantasy. Maar ik heb nog geen idee of dit ooit uitgegeven gaat worden, dus nu schrijf ik het gewoon voor m’n plezier 😊
Het klinkt al goed! Ik zou er in ieder geval heel benieuwd naar zijn als het uitgegeven wordt. De Riv-serie heb je natuurlijk uitgegeven bij een traditionele uitgeverij. Hoe verliep jouw uitgeefproces daar?
Toen ik het manuscript van Parel en Tij af had, heb ik het eerst laten proeflezen en na een paar herschrijfrondes heb ik het naar verschillende uitgeverijen opgestuurd. Van een van de uitgeverijen kreeg ik dezelfde week de reactie (namelijk dat ze op dat moment geen fantasy aannamen), maar op de rest moest ik nog drie maanden wachten. Drie. Maanden. Gelukkig kon ik mezelf afleiden met de stress voor m’n naderende rijexamen. Uiteindelijk kreeg ik een mail van Clavis in mijn mailbox. Een normaal persoon zou zo’n mail van begin tot eind lezen, maar ik scande kriskras door de tekst, zoekend naar woorden zoals ‘helaas’, ‘jammer genoeg’ en ‘we wensen je veel succes met het vinden van een uitgever’. Maar geen van die termen stonden erin, dus ik besloot de mail maar helemaal te lezen en zag dat ik uitgenodigd was voor een eerste gesprek. Een week later ontmoette ik mijn uitgever via Teams en kreeg ik een uitgavecontract aangeboden. En de dag erna haalde ik wonderbaarlijk genoeg mijn rijbewijs, dus mijn november kon niet meer stuk 😊
Super leuk om te horen! Nu heb je inmiddels al twee boeken uitgegeven, heb je daarvan ook een favoriet?
Momenteel is dat Sterren en Sirenen, het tweede deel van de Riv-serie. Hoewel ik Parel en Tij ook nog steeds leuk vind, denk ik wel dat ik het destijds een beetje safe heb gespeeld; immers was het mijn debuut en wilde ik zo’n groot mogelijke kans om uit de slushpile gevist te worden. Dus toen ik eenmaal bij Clavis had getekend, durfde ik iets meer risico’s te nemen en mijn schrijfspieren verder te stretchen. Dat heeft het tweede deel in mijn optiek sterker gemaakt.
Heel begrijpelijk wel, maar Parel en Tij is nog steeds een ontzettend sterk verhaal! Heb je ook nog een favoriet personages in deze serie zitten?
Ik heb in alle personages van de Riv-serie iets van mezelf gestopt. Ik voel me erg verwant met Rivs sociale dilemma’s, Thijs’ aversie tegen verandering en de neiging van Siënna om te denken dat ze altijd de slimste persoon in elke kamer moet zijn. Maar mijn favoriete personage is denk ik toch Mauxo Thelxes. Zijn persoonlijkheid was heel leuk om te verkennen, want onder zijn theatrale Disney villain-allures, defect moraal kompas en zijn overpoweredness gaat een heel fragiele ziel schuil die hopeloos op zoek is naar houvast: blijft hij zich vastklampen aan een verleden dat eigenlijk niet meer bestaat, of durft hij zijn eigen geluk in het heden na te jagen? Dat was waanzinnig leuk om uit te werken over de span van drie boeken en ik kan er uren over praten, maar dit stukje wordt al te lang, oeps 😊
Ik vind Mauxo persoonlijk ook het beste personage, dus ik snap je helemaal! Na het einde van deel 2, kan ik ook niet wachten hoe het verder met hem gaat in deel 3. Welk deel van de Riv-serie vond je eigenlijk het moeilijkst om te schrijven?
Het derde deel van de Riv-serie was een zware bevalling. Er waren heel veel losse plotlijntjes die ik aan elkaar moest knopen en character arcs die ik moest voltooien, terwijl ik tegelijkertijd de meeste worldbuilding moest doen. Het is een dikke pil geworden, maar ik ben blij met hoe ik het heb afgerond.
Oeh, dat klinkt echt heel goed! Ik kan niet wachten om het te lezen en weer in deze wereld te duiken. Weet je toevallig al wat meer over de planning van dat verhaal?
Het derde en laatste deel van de Riv-serie ligt nu bij de uitgever, dus ik wacht nog op goedkeuring en hoop dat die snel wordt ingepland.
Ik hoop heel erg met je mee! Als afsluiter van dit interview wil ik je graag nog vragen of je nog tips hebt voor andere (beginnende) schrijvers?
Let erop dat je je slaapritme niet permanent verpest, haha. Nee, mijn serieuze tip zou zijn: zorg ervoor dat je je eerste versie afschrijft. Er zijn zo veel schrijvers die strandden na tien hoofdstukken omdat ze ineens toch niet blij zijn met de proloog. Dan kom je in een lus terecht waarbij je eindeloos aan dezelfde hoofdstukken blijft schrapen, totdat je uiteindelijk je momentum en motivatie verliest. Daarom zou ik je echt adviseren om gewoon door te schrijven, ook als je voelt dat de kwaliteit laag is: editen kan daarna altijd nog. De beste boeken die je hebt gelezen zijn waarschijnlijk ook niet perfect chronologisch uit iemands hoofd gerold. Schrijven is soms echt ploeteren, een proces dat ik vergelijk met pannenkoeken bakken (vooral op een inductieplaat): de pan moet eerst even goed warm worden voordat je de mooie goudbruine kleur krijgt.
Wat een goede tip!
Heel erg bedankt voor dit leuke interview, Anniek! Ik kijk ontzettend uit naar de verschijning van het derde deel in de Riv-serie en ik hoop dat hiermee misschien nog meer mensen ervan overtuigd zijn om je gepubliceerde boeken eens op te pakken en te gaan lezen!