Auteur: Laura Diane

Serie: Als de nacht eindigt, deel 1

Genre(s): Dystopie

Mijn beoordeling: 4/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Als de morgen begint (deel 2), Ivelle, Magic Kingdom trilogie

Vind Laura Diane hier:

Als de nacht eindigt volgt het verhaal van Lya die met haar hele dorp volledig in de nacht leeft. Na een zonnevlam die jaren eerder de aarde heeft verwoest was het niet meer mogelijk om overdag buiten te komen. Lya's vader is ernstig ziek, Lya's moeder is alleen maar bezig met het plannen van de toekomst van Lya. En Lya zelf gaat naar school waar ze het gevoel heeft dat ze het voor niets doet, aangezien ze toch de mijn in moeten om te werken. Lya voelt zich gevangen in haar eigen huis en voor één keer wil ze ontsnappen van deze plek om net iets meer van de wereld te zien dan wat ze altijd heeft gedaan.

Als de nacht eindigt volg je vanuit het pov van Lya. Zij is ook het hoofdpersonage in dit verhaal. Lya keek vroeger altijd met haar vader naar de sterren en daarom weet ze ook alles over sterrenbeelden. Nog steeds kijkt ze er graag naar, maar nu zonder haar vader. Aangezien hij ernstig ziek is geworden. Lya wil haar tijd niet verdoen in het donker, ze wil niet in de mijn werken, en ook zeker niet trouwen met Thomas. Lya wil de wereld zien, ontsnappen, al is het maar voor één enkele dag. Ze moet even weg uit haar benauwde leven.

Lya is gelukkig niet alleen en kan ook altijd terugvallen op haar beste vriendinnen Carli en Gwen. Carli is een stuk voorzichtiger dan Lya en staat ook zeker niet achter het plan van Lya om even weg te gaan. Carli is de enige die zich niet druk lijkt te maken om dit leven en heeft het prima bij haar familie. Gwen daarentegen support Lya meteen in haar beslissing om weg te gaan en besluit vrij snel met haar mee te gaan. Gwen heeft ook altijd een boekje bij zich waarin ze schrijft, iets wat je ook als hint aan het begin van het boek voorbij ziet komen.

Als de drie dan in de nacht eropuit gaan, komen ze twee jongens tegen. Devan en Walter. Deze twee gaan ook zeker een belangrijke rol in dit verhaal spelen. Devan en Walter hebben namelijk een eigen plan, maar Devan besluit dat opzij te zetten om de meiden de wereld te laten zien. Walter wil dat helemaal niet hebben en gaat er het liefst meteen weer vandoor met Devan.

Als de nacht eindigt speelt zich af in een Dystopisch VS. De personages leven alleen in het donker en slapen als de zon op is. Hierdoor waan je je als lezer in het begin ook in het donker met de setting, maar toch weet de auteur je te vertellen wat er allemaal is. Vooral ook omdat de hoofdpersoon je goed meeneemt langs alle plekken. Naarmate het verhaal vordert, verandert ook de setting van het verhaal en de auteur weet je echt mee te nemen langs alle plekken en zelfs als je zelf nog nooit op de bestaande plekken bent geweest, weet je hoe het eruit moet zien, of hoe het er in de dystopische wereld uitziet.

Ergens in 2020 leende ik dit boek van de bibliotheek, nog voordat ik van bookstagram wist en hier actief was. De titel sprak mij aan en ik had nog nooit een dystopie gelezen. Dit verhaal was ook mijn tweede echte recensie die ik schreef toen ik aan bookstagram begon en waardoor ik dus ook de auteur ontdekte en uitkeek naar de volgende boeken van haar. En ondertussen zijn we hier, heb ik dit boek voor de derde keer gelezen en sta ik zelfs in het dankwoord bij deze auteur, die ik laatst voor het eerst in het echt ontmoet heb.

En ook bij de derde keer lezen vond ik dit boek weer geweldig. Dit verhaal heeft je meteen in zijn greep, vooral door de setting waar het begint. En ook zit je meteen midden in het verhaal van Lya. Je voelt haar emoties vanaf pagina één goed op je overkomen en je snapt haar frustraties in de wereld waarin ze leeft. Ook de andere personages zijn vanaf het begin goed te volgen, omdat ze allemaal zo hun eigen eigenschappen hebben en je daardoor echt verschillende personages en verhalen tot leven ziet komen.

De auteur heeft ook echt een hele fijne schrijfstijl die alles als een film aan je voorbij laat gaan. De scènes, zeker de belangrijke, kon ik echt voor mij zien en ook de dingen die de personages daarbij voelden kwamen goed over. Verder is het geen dik boek, maar er gebeurt genoeg. Het verhaal is geen moment echt saai en wordt ook niet langdradig gemaakt.

Wel miste ik wat dingen in het tempo, waar ik net als bij de eerste en tweede keer lezen weer tegenaan liep, was dat het verhaal in het begin wat traag op gang kwam en dan super snel ging tegen het einde. Ook waren er wat scènes die van mij iets langer hadden gekund, waardoor je als lezer net iets meer informatie over een bepaald iets krijgt. Nu zei ik net al dat het verhaal niet saai was, maar het had soms voor mij net wat diepgaander gekund.

Buiten dat heb ik er eigenlijk niks op aan te merken. Echt een heel mooi geschreven dystopie verhaal, die in het eerste deel is afgesloten met een grote cliffhanger die je als lezer super nieuwsgierig maakt naar het tweede deel. Dus ik raad je wel aan om deel 2 alvast in huis te hebben als je begint met lezen in deel 1.

Als de nacht eindigt is een ontzettend mooie dystopie. En zeker een geweldig geschreven debuut. Het verhaal is zeker ook een mooie instap voor iedereen die dit genre eens wil proberen of een nieuwe kans wil geven. Het is namelijk niet te ingewikkeld, maar wel ontzettend boeiend om te lezen. De schrijfstijl is mooi beschrijvend, waardoor alles als een film aan je voorbij gaat en je echt het gevoel hebt dat je naast de personages in het verhaal staat.

"Maar ik geloof dat angst je altijd een keuze geeft,' zegt hij. 'Of je laat je erdoor verlammen of je gebruikt hem als brandstof." - Laura Diane, Als de nacht eindigt