Auteur: Laura Diane

Serie: Als de nacht eindigt, deel 2

Genre(s): Dystopie

Mijn beoordeling: 4/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Als de nacht eindigt (deel 1), Ivelle, Magic Kingdom trilogie

Vind Laura Diane hier:

Na alles wat er in 'Als de nacht eindigt' is gebeurd te hebben overleefd, gaat het verhaal van Lya, Devan, Carli, Gwen en Walter verder. De groep gaat op zoek naar de triumf om zich daarbij aan te sluiten en tegen de koning te vechten. Onderweg daar naartoe komen ze verschillende gebeurtenissen tegen die ervoor zorgen dat ze worden tegengehouden en ze toch net anders moeten handelen dan dat ze van tevoren hadden bedacht.

In dit tweede deel volgen we voornamelijk dezelfde personages die ook al zijn geïntroduceerd in 'Als de nacht eindigt'. Al ontmoeten we ook wat nieuwe mensen, waaronder V en Morrissey, deze twee zijn echt een hele goede toevoeging aan het verhaal geweest en helpen mee in de reis van Lya en haar vrienden. Verder wordt er ook meer aandacht besteed aan de band die tussen Lya en Devan groeit, hier heb je in het eerste deel al over kunnen lezen, maar wordt in het tweede deel nog duidelijker beschreven. Voor de rest ziet je alle personages echt groeien ten opzichte van boek één en ontwikkelt iedereen ook een eigen motivatie om te vechten tegen de koning.

Dit verhaal speelt zich af op verschillende plekken, maar de auteur zorgt ervoor dat je als lezer altijd weet waar de personages zich bevinden. De wereld wordt helemaal in detail beschreven en niks voelt als een lege grijze ruimte in het verhaal. De omgeving komt helemaal tot leven.

Na deel 1, wil je alleen maar verder lezen in dit deel. En dit tweede deel heeft ook zeker niet teleurgesteld. Ik vond dit boek persoonlijk zelfs nog wat beter en mooier geschreven dan boek één.

De spanning zat heel goed door het verhaal heen en ik wilde ook echt verder lezen om te weten wat er verder zou gebeuren met Lya en alle andere personages. Of ze het allemaal zouden overleven of dat er mensen zouden zijn die niet het einde haalden. Je voelde echt alle emoties door het papier heenkomen en ook de vechtscènes werden goed beschreven.

Verder kwam je ook meer te weten waarom sommige personages op een bepaalde manier reageerden of waarom ze bepaalde dingen deden. De schrijfstijl heeft ook in dit deel niet teleurgesteld en ik heb dit boek dan deze tweede keer ook bijna in één keer uitgelezen. Het verhaal bracht mij weer helemaal bij de personages en omdat het al een tijdje geleden was dat ik het had gelezen, vielen mij deze keer weer andere details op. Alsof ik bepaalde delen van het verhaal weer voor het eerst las.

Het verhaal heeft in dit deel een stabieler tempo dan in deel één en alle gebeurtenissen stellen niet teleur. Alles is logisch en de beweegredenen van de personages zijn ook echt realistisch. Dit verhaal duurt dan ook precies lang genoeg en ik ben dan ook heel blij dat dit als een duologie geschreven is.

Als de morgen begint is echt een hele mooie afsluiting van deze dystopische duologie. De auteur heeft een hele toegankelijke schrijfstijl waardoor je als lezer al snel helemaal in het verhaal komt en verbonden raakt met de wereld waarin geschreven wordt. Net zoals in het eerste deel werd alles weer heel beeldend en met veel gevoel voor detail beschreven, waardoor het net een film wordt. Daarnaast maakt dit tweede deel het verhaal helemaal af en voelt het hierna ook echt helemaal afgesloten.

"Als de nacht eindigt en de morgen begint, volgen we de zon tot de maan ons weer vindt." - Laura Diane, Als de morgen begint