Titel: Ivelle

Auteur: Laura Diane

Genre(s): Fantasie

Mijn beoordeling: 5/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Als de nacht eindigt/Als de morgen begint (duologie), Magic Kingdom trilogie

Vind Laura Diane hier:

Ivelle volgt het verhaal van Ivelle, een meisje dat in Pagdama woont. Een land waaraan je aan iemands oogkleur kan zien hoe diegene zich voelt. Zo staat rood dus bijvoorbeeld voor de liefde, een kleur die Ivelle heel graag eens in de ogen van iemand wil zien als die persoon naar haar kijkt. Wanneer ze Renzo weer tegenkomt besluit ze om zelf ook meer actie te ondernemen, maar door een verkeerde keuze in de club belandt Ivelle in de gevangenis.

Ivelle is de hoofdpersoon van het verhaal en je volgt alles ook vanuit haar pov (point of view). Ivelle is een altijd aardig, zorgzaam en eerlijk persoon die heel erg graag op zoek is naar de liefde van een persoon richting haar. Haar beste vriendin Nomi heeft wel altijd alle jongens achter haar aan en daar kan Ivelle zich soms best wel jaloers om worden. Wanneer ze Renzo weer een keer ontmoet, besluit Ivelle dat ze het misschien anders moet aanpakken en dat Renzo dan vanzelf met rode ogen naar haar zal kijken. Wanneer Ivelle dan ook naar de club gaat, doet ze iets wat illegaal is in Pagdama, vlak daarna komt ze erachter dat Nomi daar samen met Renzo is en voelt ze zich meteen naar.

Als Ivelle is opgepakt en in het ILMA terechtkomt, ontmoet ze allemaal nieuwe mensen die een eigen kijk hebben op Pagdama en het kunnen zien van emoties in iemands ogen. Hier ontmoet ze ook Arch, een mysterieuze jongen waarvan wordt gezegd dat hij agressief is. Ook de reden volgens veel mensen dat hij wel een zonnebril draagt, iets wat voor de rest verboden is omdat je dan je oogkleur kunt verbergen. Ivelle moet een opdracht samen doen met Arch, waar ze als een berg tegenop zit door hetgeen wat ze over hem heeft gehoord. Als ze daarna nog een paar keer met hem praat, komt ze erachter dat niet iedereen is zoals je denkt dat die is.

Natuurlijk spelen er nog veel meer personages in het verhaal, zo heb je nog Ivelle's broer en zijn vriend, de mensen waarmee Ivelle vrienden wordt in het ILMA, wat pestkoppen, maar allemaal zijn ze zodanig goed uitgewerkt en geschreven dat ze allemaal een eigen verleden, heden en toekomst hebben.

Dit verhaal speelt zich af in Pagdama, maar ook voor een groot deel in de gevangenis daar. Pagdama wordt heel mooi beschreven en als lezer heb je meteen door hoe de fantasiewereld eruit zou moeten zien. Zodra je in de gevangenis bent, heb je ook vrij snel door hoe die plek in elkaar zit en wat daar de belangrijke plekken zijn en wat waar ligt. De auteur zorgt er zeker voor dat alles logisch wordt beschreven en je als lezer ook niet in de war raakt van de verschillende plekken.

Ik vond Ivelle echt een prachtig geschreven boek. Het las lekker vlot en meteen vanaf het begin word je helemaal in het verhaal gezogen. Laura's schrijfstijl is echt heel fijn om te lezen, ze beschrijft alles mooi gedetailleerd en ook de emoties worden heel duidelijk gepresenteerd. Ook vond ik het feit dat het vooroordelen besprak, want dat is ook nog eens een zeer actueel thema in de wereld waarin we nu leven. Want hoe vaak krijgen we niet al een mening over iemand door alleen maar uiterlijk of door andere mensen zonder echt met die persoon gepraat te hebben.

Dit verhaal laat heel mooi zien wat vooroordelen met iemand kunnen doen en wat het kan aanrichten als je alleen maar zou oordelen op een gevoel dat je ziet of op basis van andere mensen. Ik zou eerlijk gezegd ook niet zo één, twee, drie weten wat er anders zou kunnen zijn gedaan in het verhaal. Voor mij zat het namelijk goed in elkaar geweven en als er al iets onduidelijk was in het begin, dan werd dat tegen het eind wel duidelijk.

Al is er misschien een heel erg klein dingetje, wat niet eens echt met het verhaal te maken heeft. Er zit natuurlijk een hele mooie kaart in het boek, maar het was misschien ook wel fijn geweest als er een lijst was geweest met welke oogkleur welke emotie representeert. Nu zit dit niet in het boek, MAAR aanrader op de website van de auteur kun je een boekenlegger downloaden met de lijst van alle oogkleuren erop. Zeker iets wat ik zou aanschaffen als je net als mij zoiets niet in je hoofd bijhoudt en er graag een lijstje bij wil hebben om het voor je te zien.

Voor de rest echt een super mooi geschreven verhaal en je zou mij niet horen klagen als er in deze wereld nog meer verhalen komen. Niet per se van Ivelle, maar hele nieuwe personages die ook in Pagdama leven en hun eigen problemen hebben. Het is namelijk echt een hele interessante wereld om over te lezen en ik denk dat er nog veel meer in te ontdekken valt.

Ivelle is een heel mooi geschreven urban fantasy, dat dealt met vooroordelen die mensen van elkaar hebben en dat liefde meer is dan alleen een gevoel. De boodschap in het verhaal komt mooi naar voren en maakt dit ook zeker een aanrader om te lezen. Buiten dat is het fantasie aspect ook echt ontzettend mooi uitgewerkt.

"Het besluit dat ik kan nemen is goed, maar wat als het meer slecht doet dan ik me voor kan stellen? Wie is er dan de misdadiger?" - Laura Diane, Ivelle