Auteur: Laura Diane

Serie: Magic Kingdom, deel 1

Genre(s): Dystopie

Mijn beoordeling: 5/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Als de nacht eindigt/ Als de morgen begint (duologie), Ivelle, Tussen twee werelden (deel 2), Tussen twee kwaden (deel 3)

Vind Laura Diane hier:

Tussen twee vuren is het eerste deel van een dystopische trilogie en speelt zich af in het jaar 2038. Er is net een allesverwoestende orkaan geweest langs het zuiden van Florida en er zijn niet genoeg normale opvangplekken voor alle slachtoffers, daarom worden er duizenden mensen opgevangen in de parken van Walt Disney World. Net zoals Ayla. Na een verwoestende brand in het Polynesian park, komt ze terecht in het Magic Kingdom. Samen met andere wezen, komt ze terecht in het Be Our Guest. Hier ontmoet ze al snel nieuwe, leuke mensen waarmee ze goed om kan gaan, maar ze ontdekt ook al snel dat het niet zo magisch is als het lijkt. Er dreigt een voedselschaarste in het Magic Kingdom en het bestuur probeert iedereen met leugens hierover onder de duim te houden. Maar Ayla is vastbesloten om de waarheid boven water te krijgen.

Dit boek - en deze hele trilogie - bevat best veel personages. De belangrijkste groep is in dit verhaal: Ayla, Owen, Zia, Memphis, Max, Addy & Meri. Deze mensen zie je het meeste voorbij komen en je leert ze allemaal heel goed kennen op hun eigen manier. Naast deze hoofdgroep komen er nog genoeg bijpersonages voor in het gehele verhaal en ook deze personages zijn individueel allemaal ontzettend eigen en persoonlijk uitgewerkt. Ook hebben veel personages iets van herkenning/verwijzingen naar bestaande Disney-figuren, wat het ook nog eens leuker maakt om over ze te lezen.

Als eerste hebben we Ayla, het personage waar het verhaal het meest om draait. Ayla kan soms wat naïef overkomen, maar tegelijkertijd weet ze heel goed wat ze wil en wat ze juist niet wil. Als lezer heb je vaak het gevoel dat je veel over Ayla weet, maar als je echt goed gaat lezen, merk je al snel dat ze niet zo heel erg veel over zichzelf vrij geeft. Wel weet je genoeg over haar verleden en dat ze allebei haar ouders is verloren, en dat ze het haar vader niet altijd gemakkelijk heeft gemaakt toen ze met zijn tweeën waren. Ayla heeft genoeg dingen gedaan en is ook ontzettend goed in liegen, bedriegen en stelen. Iets wat haar een heel interessant personage maakt en niet je standaard hoofdpersoon.

Owen is de zoon van Alexander Redmond - de leider in het Magic Kingdom - hij gaat veel met Addy om en komt daardoor ook bij Ayla in de buurt. Het leven van Owen lijkt van buitenaf vrijwel perfect, maar vanbinnen kampt hij met een angststoornis en heeft hij vaak het gevoel te moeten presteren door de familienaam die hij draagt. Owen heeft een hond Dodger, waarmee hij graag samen is en in de avond - als het hele park stil is - graag mee over het park loopt. Ook met Ayla glipt hij 's avonds vaak weg om op het park dingen te doen, die eigenlijk verboden zijn.

Zia is iemand die altijd van het goede van de mens uitgaat en echt de magie van het leven in het Magic Kingdom ziet. Zij wil zich niet bezighouden met de problemen in de buitenwereld of van het voedseltekort in het Magic Kingdom. Zia duikt ervoor weg en wil juist alleen genieten van het wonen in een Disney park.

Memphis, de tweelingbroer van Zia, staat juist het tegenovergestelde in het leven. Hij gaat graag met Ayla op onderzoek uit naar wat het bestuur verbergt en kan niet wachten om ook de waarheid te achterhalen. Verder is hij vaak aan het nadenken om weer te gaan studeren en gaat hij het liefst zo snel mogelijk weg uit het Magic Kingdom. Ook houdt Memphis ontzettend veel van lezen en kan hij het niet hebben als iemand zomaar aan zijn boeken komt.

Max is jonger dan de rest, maar nog steeds heel sterk neergezet. Max is autistisch en heeft het daarom vaak moeilijk in het Magic Kingdom, maar desondanks slaat ze zich er elke dag doorheen. De representatie is ontzettend goed neergezet en zorgt er ook voor dat Max veel meer is dan alleen haar autisme, ook al is dat een groot deel van haar leven. Max houdt zelf ontzettend veel van paarden en kan je daar ook alles over vertellen.

Addy lijkt op het eerste gezicht soms alsof hij alleen met zichzelf bezig is en hoe zijn uiterlijk eruit ziet, maar vanbinnen heeft hij een heel groot, beschadigd hart. Hij praat niet graag over zijn verleden, maar probeert juist te doen alsof het allemaal niet gebeurd is. Addy kan goed met de kinderen omgaan en heeft zeker een grote zwakte voor Max. Hij komt soms wat onhandig uit de hoek, maar Addy bedoelt alles wat hij doet helemaal goed.

Meri is de allerjongste van het stel en heeft traumatisch mutisme, ze praat niet meer sinds de orkaan. Toch blijft ze een vrolijk kind dat graag speelt en rondhangt met de oudere kinderen. Ze weet goed wat ze wil doen en ondanks dat ze niet praat, kan ze dat ook heel goed duidelijk maken. Meri is een heel schattig meisje, die ondanks alles toch nog altijd een glimlach op haar gezicht heeft.

De groep - met nog meer anderen - staat onder leiding van Flora, die voor ze kookt en altijd voor ze klaarstaat als er iets is. Flora is een ontzettend vrij en lief persoon, die alles voor iedereen overheeft. Ze ziet alle kinderen die daar verblijven als haar eigen en zal dan ook altijd voor ze door het vuur gaan. Oh, en ze maakt de lekkerste pompoensoep.

Dit verhaal speelt zich af in Disney World, maar je merkt meteen dat de auteur daar bekend is. De route hoe de personages lopen en waar verschillende punten zijn klopt allemaal. Zelfs als je er nog nooit geweest bent (zoals ik) krijg je een heel goed idee hoe het park in elkaar zit en waar de personages zich bevinden. De auteur gaat er zeker niet vanuit dat iedereen het park kent en beschrijft alles goed in detail. Dit brengt het park ook echt tot leven.

Ik heb dit boek nu voor de derde keer gelezen, aangezien ik het leuk vond om daarna meteen het tweede en derde deel te lezen. Ik ben ook ontzettend blij dat ik dat heb gedaan, want daardoor liep het verhaal in één keer door.

Net zoals de eerste en tweede keer zat ik vrijwel meteen in het verhaal. De schrijfstijl van deze auteur is ontzettend mooi en beschrijvend en daarom zie je het hele boek als een soort film aan je voorbij gaan. Nog steeds heb ik niet veel verstand van Disney, al ben ik nu wel begonnen met de films te kijken, dus mijn kennis gaat wel al iets vooruit. Toch maakt dat het verhaal niet minder, misschien zie je die verwijzingen wat minder, maar die staan ook achterin het boek allemaal op een rijtje (lees dit wel echt als laatste, want anders bevat het spoilers).

Dit boek begint echt midden in de actie. Je ziet niet het begin van dat de mensen worden opgevangen, maar iedereen leeft er al een tijdje. Hierdoor loopt alles op rolletjes, of althans, zo lijkt het. Want er komen al snel dingen boven water dat het helemaal niet zo goed gaat in het Magic Kingdom. Een voedseltekort dreigt en iedereen komt met hetzelfde nietszeggende antwoord over de reden ervan. Ayla, die als bijbaantje mee gaat helpen met het eten rondbrengen. Komt erachter welke leveringen er wel zijn en hoort ook andere ondergrondse gesprekken, die het daglicht niet mogen zien. Dit wakkert haar argwaan alleen maar meer aan. Hierdoor is Ayla erop gebrand om alle waarheden te vinden.

Soms kun je twijfels hebben bij Ayla, omdat ze ontzettend snel ergens vanuit gaat en heel zelfverzekerd is in dat er echt iets mis is. Zonder dat ze echt de andere kant van het verhaal wil horen. Daarnaast heeft ze ook hele erge moodswings. Dit hoort allemaal bij het karakter van Ayla, en daar houd je van, of daar heb je een hekel aan, wat haar ontzettend goed uitgewerkt maakt. Toch kan Ayla haar zoektocht soms ook wat meer loslaten en kan ze plezier hebben met de andere mensen uit het Magic Kingdom, of 's nachts over het park sluipen met Owen.

Dit eerste deel is echt een opbouw naar een groter iets, maar nog steeds ontzettend sterk neergezet. Je leert wat achtergrondinformatie en je leert de personages alvast een beetje kennen. Ook zie je dat ze in dit eerste deel allemaal al een lichte groei doormaken, maar natuurlijk is niemand meer echt dezelfde persoon na een orkaan die je alles afneemt. Ook bevat dit boek veel onderwerpen, waar lang niet altijd over gepraat wordt zoals: het verliezen van je ouder(s), een slechte band hebben met je ouder(s), alcoholisme & paniekaanvallen. Het is zeker een boek, dat niet alleen draait om het plot, maar ook om de personages die in het boek voorkomen.

Het einde van het eerste deel maakt je ontzettend nieuwsgierig naar het vervolg en nu het kan, raad ik je ook zeker aan om deel 2 meteen na het eerste deel te lezen.

Tussen twee vuren is een ontzettend sterk eerste deel van deze trilogie. Het is geweldig om te lezen als je een grote fan van Disney bent, maar ook als een Disney leek is het boek super goed te volgen. Het verhaal zit sterk in elkaar en de schrijfstijl laat je alles als een film beleven. De personages zijn interessant om te volgen en er zitten ook genoeg easter eggs in naar Disney films/figuren en mensen die hebben meegewerkt aan Disney. Het verhaal eindigt op een soort omslagpunt in het plot, waardoor je meteen door wil lezen met het tweede deel, waar pas echt een grote plottwist in zit.

"Wat voor hem een drempel is, is voor jou misschien wel een berg." - Laura Diane, Tussen twee vuren