Auteur: Laura Diane

Serie: Magic Kingdom, deel 2

Genre(s): Dystopie

Mijn beoordeling: 5/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Als de nacht eindigt/ Als de morgen begint (duologie), Ivelle, Tussen twee vuren (deel 1), Tussen twee kwaden (deel 3)

Vind Laura Diane hier:

Tussen twee werelden is het tweede deel in de Magic Kingdom trilogie, dit boek gaat verder waar het eerste deel is geëindigd. Als je het eerste deel nog niet hebt gelezen, raad ik je aan dat eerst te doen. Deze recensie kan namelijk wat spoilers naar het eerste deel bevatten.

Na alle gebeurtenissen laait het verzet in het Magic Kingdom steeds verder op. De raad treedt hard op tijdens een demonstratie, wat Ayla - en ook veel anderen - alleen nog maar bozer maakt. Wanneer de kans zich voordoet, gaat Ayla de confrontatie aan met Alexander Redmond. Ze deinst niet meer voor hem terug, maar als ze eindelijk zijn waarheid hoort, staat haar wereld helemaal op zijn kop.

De meeste personages ken je natuurlijk al van het eerste deel. Ayla, Zia, Memphis, Owen, Max, Addy & Meri, spelen nog steeds de grootste rol in het verhaal (een uitgebreide beschrijving van al deze personages kun je vinden in mijn recensie van Tussen twee vuren). Ook zien we meer van Flora, de vrouw die klaarstaat voor iedereen die verblijft in het Be Our Guest. Komt Alexander Redmond wat vaker om de hoek kijken en kom je te weten wat er in zijn verleden heeft plaatsgevonden. Teague, onze lieve - maar altijd dronken - man, speelt zonder dat hij het weet een beste rol in het grote verhaal. En als laatste komen ook de Hyena's een steeds grotere rol in het verhaal spelen.

Dit tweede deel speelt zich ook in Disney world af en zelfs in meer dan één van de parken. Doordat je deel één al hebt gelezen voel je je al helemaal thuis in het park waar het overgrote deel van het verhaal zich afspeelt. Maar de auteur zorgt er meteen voor dat je ook weet hoe het andere park eruitziet door je gedetailleerd mee te nemen in de reis ernaartoe en de reis in het park. Door de ogen van de personages voel je je ook thuis in het andere park. Perfect voor mensen die er nog nooit echt zijn geweest.

Ik heb dit boek nu voor de tweede keer gelezen, zodat ik meteen doorkon met deel 3 en ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb. Ook een pluspunt, als het even geleden is dat je deel 1 hebt gelezen en je niet wil herlezen: er zit een recap aan het begin van deel 2, dan ben je meteen weer van alles op de hoogte.

Het verhaal begint waar deel 1 is gestopt en dat maakt het ook niet moeilijk om er direct weer in te komen. Je hebt namelijk niet te maken met hele grote tijdsprongen en hebt dus ook geen belangrijke dingen gemist. De personages groeien verder door en sommige maken echt een persoonlijke groei door, waarna je een totaal andere kant van ze ziet. Ze worden opener naar elkaar, maar je merkt ook dat er genoeg geheimen in het park zijn en iedereen dus ook vrij voorzichtig is met wat die zegt.

De verhaalopbouw is in het eerste deel al super goed gedaan en je merkt in dit tweede deel dat je echt naar een climax toe gaat. En die climax komt er. De plottwist op zo'n 80% van het boek, zet je hele wereld op zijn kop en laat je echt afvragen hoe dit verhaal nu weer verder gaat. Net als je denkt te weten hoe het helemaal in elkaar zit, kom je met één klap achter de echte werkelijkheid. De auteur laat je na de plottwist niet even uitrusten, maar vertelt je direct hoe het plan tot stand is gekomen. Waarna het boek ineens is afgelopen en je dus moet wachten tot het derde deel.

Het verhaal is echt ontzettend goed in elkaar gezet en ik vind dit plot echt onwijs goed en sterk. Hoewel ik de plottwist grotendeels heb geraden, omdat ik mijn fantasie de vrije loop liet gaan voordat ik begon met lezen. Ik heb mezelf ook echt flink verrast met het feit dat ik er zo dichtbij zat. In ieder geval, dit boek moet je eigenlijk alleen al lezen voor deze plottwist.

Eigenlijk heb ik ook op dit tweede deel helemaal geen opmerkingen. Ik vind dit verhaal gewoon zo tof in elkaar zitten en de personages echt zo goed ontwikkeld.

Oh, en waar ik in het eerste deel nog een haat-liefdeverhouding had met Ayla, vind ik haar nu echt helemaal geweldig. Ze behoort nu echt tot mijn favo personages lijst.

Wel heb ik een haat naar de hyena's en in het speciaal you know who.

Er zit in dit boek trouwens aan het eind ook weer een lijst in met alle Disney easter eggs, ontzettend leuk om te lezen nadat je het verhaal hebt gelezen.

Tussen twee werelden is een ijzersterk tweede deel in de trilogie. Het bevat een plottwist, die het hele verhaal omgooit en waarna je alleen nog maar wil weten hoe dit nu verder gaat. Helaas duurt het nog even voordat het derde deel uitkomt en we zullen dus te weten komen hoe dit zal aflopen. De schrijfstijl en de Disney referenties nemen je weer mee het verhaal in en je vliegt er doorheen. De auteur weet het verhaal goed op te bouwen en laat de bom op het juiste moment ontploffen.

"Als het raam van het kasteel hoog genoeg is om op ons neer te kijken, wie zal je dan opvangen als je eruit valt?" - Laura Diane, Tussen twee werelden.