Auteur: Niels Rood

Illustrator: Juliette de Wit

Serie: Kids in business

Genre(s): Kinderfictie, contemporary

Andere boeken door deze auteur: Veel, ook nog een heel aantal met zijn zus Lydia Rood

Vind Niels Rood hier:

Paniek in de toko volgt het verhaal van vier vrienden: Ties, Ilaida, Radboud en Lotte. Zij zijn bijna altijd te vinden in de winkel van meneer Jeff. Alleen is er nu ineens een probleem, meneer Jeff ligt in het ziekenhuis. De vier vrienden besluiten om samen de winkel open te houden, maar dan komt er een telefoontje van het ziekenhuis dat er een groot bedrag betaald moet worden. Lukt het de vier vrienden om dat bedrag bij elkaar te verdienen?

De hoofdpersonen in dit verhaal zijn de vier kinderen: Ties, Ilaida, Radboud en Lotte. Je volgt voornamelijk het verhaal vanaf Ties, die met zijn vrienden dit avontuur beleeft. Alle vier de kinderen hebben zo hun eigen persoonlijkheid en het is een mooi groepje vrienden om te zien. Daarnaast heeft meneer Jeff ook een belangrijke rol in het verhaal. Hij is een man, die geen familie meer heeft en al zijn liefde stopt in het runnen van de winkel.

Dit verhaal speelt zich voornamelijk af in de gezellige toko, de winkel waar de vier personages de boel runnen nu dat Jeff in het ziekenhuis ligt. Alle plekken waar de kinderen komen, wordt goed beschreven en je kan je als lezer ook echt een goede voorstelling maken van de winkel. De indeling ervan, maar er wordt ook gevoel overgebracht. De winkel voelt als een hele knusse plek aan, terwijl bijvoorbeeld het huis van Ties weer wat onpersoonlijk voelt.

Als kind vond ik dit boek echt ontzettend leuk en toen ik het voor een kleine prijs bij de kringloop zag liggen, moest ik het wel meenemen. Ik was ergens bang dat ik het boek nu niet meer zo leuk zou vinden, maar niks is minder waar. Ik vind dit nog steeds echt een prachtig boek om te lezen en ook de boodschap die erin zit komt heel goed over.

De schrijfstijl is heel fijn om te volgen en de gebeurtenissen in het verhaal zijn ook realistisch. Op sommige momenten denk je, zeker als je wat ouder bent, wel eens van: maar hoe dan? Het zijn kinderen. Maar als je dan verder na gaat denken, heb je al snel door dat kinderen een stuk slimmer zijn dan we soms denken. Ook vind ik richting het einde van het verhaal de brief van Jeff een hele goede toevoeging waarin hij vertelt wat allemaal wel en niet mag in de echte wereld, wat ook betrekking heeft op de kinderen in het echte verhaal. Zo wordt niet heel letterlijk een waarschuwing van "probeer dit niet letterlijk zo na te doen" maar het komt wel over op elke lezer dat er regels zijn in het leven.

De personages zijn ook echt heel goed uitgewerkt en zeer divers. Het is echt een leuke groep om te volgen. En door het opnieuw lezen van dit boek, kwam ik er ook weer achter dat er nog een boek met deze kinderen is en ik ben dan ook zeker van plan om die binnenkort ook eens op te halen en opnieuw te lezen.

Dit verhaal is echt een aanrader voor iedereen, met kinderen, die houdt van ondernemen en kinderen de vrijheid geven om zichzelf te ontwikkelen en te leren rekenen doormiddel van zaken te doen met echt geld. Daarnaast zit er ook de nodige humor in dit boek en de normale gedachtngang van kinderen, die niet altijd logisch klinkt, maar vaak wel goed uitpakt.

Paniek in de toko is een mooi geschreven kinderboek, die ook zeker leuk is om (nog) eens te lezen als je wat ouder bent. Of natuurlijk om voor te lezen aan een jonger iemand. Het boek gaat over ondernemen en dat kinderen veel meer kunnen doen en bereiken dan volwassenen soms denken.

"Nou zullen jullie misschien denken dat ik heel boos ben. Eerlijk gezegd is dat niet waar. Ik heb me te pletter gelachen." - Niels Rood, Paniek in de toko.