Titel: De jongen die van de klif sprong en zacht terechtkwam

Auteur: Stefan Raatgever

Genre(s): Contemporary, Queer

Mijn beoordeling: 3/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: /

Vind Stefan Raatgever hier:

De jongen die van de klif sprong en zacht terechtkwam volgt het verhaal van Alec. een 19 jarige scholier die na een moeizame schoolcarrière dan eindelijk zijn eindexamens probeert te halen. In dat laatste schooljaar wordt het leven van Alec opgeschud door de komst van nieuwe leerling Björn. Deze nieuwe jongen maakt gevoelens in Alec los die hij altijd heeft weten te verbergen. En Björn start daarmee ook Alecs reis opzoek naar zijn identiteit. Voor het eerst ziet Alec onder ogen wat hij nooit heeft durven zien, maar juist op dat moment verdwijnt Björn ineens.

De hoofdpersoon van dit verhaal is Alec. Je volgt het verhaal ook vanuit zijn perspectief. Hij is een jongen die over alles twijfelt en eigenlijk geen idee heeft wat die wil doen in het leven. Door de komst van Björn begint hij veel meer na te denken over zijn identiteit en de invulling van zijn leven. Naast deze twee personages zie je ook nog vaak vrienden van Alec voorbij komen en andere klasgenoten. En natuurlijk heb je ook nog de familieleden, die je niet kunt kiezen, maar die toch altijd een soort van om je heen hangen.

Dit verhaal speelt zich af op een willekeurige middelgrote plaats in Nederland. Alles is fictief, maar zowel elke plaats in het land die bestaat. Het wordt allemaal vrij algemeen beschreven en daardoor kun je als lezer zelf de rest invullen hoe alles eruitziet. De middelbare school waar de personages opzitten, is ook met naam verzonnen en weerspiegelt de gemiddelde middelbare school in ons land. Ook de uitgaansplekken en huizen zijn allemaal vrij gemiddelde beschrijvingen waardoor het overal plaats kan vinden.

Toen ik dit boek begon te lezen, had ik eigenlijk helemaal geen verwachtingen. Ik had zelfs geen flaptekst gelezen, dus ik ging helemaal blanco in het verhaal. Ik heb dit boek als luisterboek gelezen en ik moet zeggen dat de muziekstukjes vooraf een hoofstuk dan vrij raar overkomen. Vooral als je, net als ik, sneller luistert dan de gewone snelheid. Toen ik het in het fysieke boek allemaal zag staan, voelde het al veel meer bij het boek passen, dan toen het werd voorgelezen.

Het boek is niet super dik, maar heeft een hele grote laag filosofie erin zitten, waardoor sommige onderwerpen toch heel diepgaand worden uitgewerkt. De schrijfstijl is vrij poëtisch om te volgen en ook de kern van het verhaal vond ik echt ontzettend leuk. Oh, en ik ben één van de weinige heb ik gemerkt, maar ik vond het einde rondom Björn helemaal perfect. Oké, hij heeft niet slim aangepakt en vrij lullige dingen gedaan, maar hij volgt wel heel dapper zijn eigen pad.

Er waren ook een paar dingen in dit boek, wat het verhaal voor mij net iets minder maakte. Zo vond ik het overmatige alcohol- en drugsgebruik best heftig en ik weet niet of ik nou in de verkeerde vriendengroepen zit, maar ik ben net zo oud als dit hoofdpersonage, heb ook vwo gedaan, maar in mijn hele omgeving ligt dit niet zo hoog en is het zeker niet zo aanwezig. Ook de manier waarop vrouwen werden aangesproken doorheen het boek door de hoofdpersoon en andere jongens, vond ik vrij storend. Natuurlijk, er zijn mensen die er zo naar kijken, maar dat betekent niet dat we het ook in boeken weer als een soort normaal moeten gaan zien. Ook de slutshaming en fatshaming, zonder consequenties of überhaupt iets erover dat het slecht is, vond ik ook vrij storend in het verhaal.

Dit haalde mij soms echt even uit het verhaal, maar ook de hoofdpersoon en diens vrienden vond ik best vlak en niet heel diep uitgewerkt. Het enige echte likeable personage, met echt diepgang en een goed uitgewerkt karakter vond ik persoonlijk Björn, met de rest kon ik echt geen connectie voelen. En dit vond ik best jammer, omdat ik dit verhaal echt heel erg goed vond in beginsel. Deze dingen maakten in totaal de leeservaring helaas wat minder.

Buiten dat vind ik het verhaalidee en de gedachten erachter echt super mooi en denk ik ook zeker dat mensen zich kunnen herkennen in het verhaal van Alec (en Björn). Oh, en ik vond de verwijzingen naar Zweden van Björn en de reis naar Zweden echt een hoogtepunt in dit boek. Oh, en natuurlijk de acceptatie die Alec krijgt als die uit de kast komt, vond ik ook echt heel mooi om te lezen, omdat dat vaak in de echte wereld nog niet zo vanzelfsprekend is, helaas. Het is een echt hoopvol boek en de twee delen zijn ook echt op een goede manier weergegeven en de titel komt ook zeker tot zijn recht in het verhaal. Ook vind ik het super leuk dat dit boek zijn eigen lied heeft, met dezelfde titel.

Dit boek is een vlot geschreven verhaal, die het verhaal volgt van iemand die probeert uit te vinden wie die is en wat zijn plek in de wereld is en kan zijn. Het is een echte coming-of-age en gaat dan ook voornamelijk over het stukje ontwikkeling. Het heeft  onverwachte gebeurtenissen, maar ook hele mooie, emotionele momenten.

"Het is moeilijk, dat is waar, maar ik ga het doen: ik ga op zoek naar waar ik wel thuishoor." - Stefan Raatgever, De jongen die van de klif sprong en zacht terechtkwam.