Auteur: Mirjam Oldenhave

Illustrator: Rick de Haas

Serie: Mees Kees, deel 1

Genre(s): School, alledaags

Andere boeken van deze auteur: Een hele lijst hiervan kan je vinden op de website van deze auteur (via kinderboeken.nl).

Vind Mirjam Oldenhave hier:

Mees Kees is stagiair en komt in de klas van Tobias (de ik-persoon) terecht. Hun eigen juf is namelijk met zwangerschapsverlof. Hij moet meteen alleen voor de klas staan, maar Mees Kees heeft natuurlijk nog geen ervaring. Hij geeft zijn eigen draai aan elke les en krijgt daardoor een band met elke leerling. Natuurlijk mag Dreus dit niet te weten komen, maar kunnen Mees Kees en zijn klas het echt verborgen houden? En krijgt Mees Kees aan het eind wel een goede beoordeling? De klas wil hem namelijk nu al niet meer kwijt, Mees Kees is de beste meester die ze ooit hebben gehad.

Tobias, de ik-persoon, is het hoofdpersonage in het boek. Samen met Mees Kees natuurlijk. Vanuit Tobias volg je de avonturen met Mees Kees, maar zie je ook wat hij buiten school doet. Tobias doet bijna alles met zijn beste vriend Sep. En hij is al ontzettend lang verliefd op Hasna, maar hij heeft ook allemaal redenen om nog geen verkering met haar te nemen.

Aan het begin van dit boek, staat een mooie lijst van de personages. Hierin wordt elke leerling van de klas van Mees Kees voorgesteld en wat Tobias van ze vindt. Natuurlijk worden ook Mees Kees en Dreus door hem aan je voorgesteld. Hierdoor krijg je als lezer meteen een mooi beeld, hoe iedere leerling een beetje is kwa karakter. Al leer je ze in het verhaal zelf natuurlijk nog veel beter kennen.

Dit boek speelt zich af op de school van Tobias en zijn klasgenoten. De sfeer in de klas is ontzettend leuk als Mees Kees er is, maar wordt wat somberder als Dreus arriveert. Dit laat mooi zien hoe de verschillende leraren in de smaak vallen bij de leerlingen. En de auteur gebruikt dat gevoel ook goed bij het beschrijven van de setting van dit verhaal. Verder zorgen vooral de prachtige illustraties ervoor dat je als lezer precies ziet waar de kinderen zijn en wat er in een bepaalde scène gebeurt.

Mees Kees komt als stagiair voor de drukste klas van de school te staan, althans volgens Dreus. De juf van klas 6b is met zwangerschapsverlof, dus Mees Kees zal de klas alleen moeten lesgeven. Hij weet natuurlijk nog niet alles, maar krijgt de klas meteen stil. Vooral als hij laat zien dat hij de namen van alle leerlingen uit zijn hoofd kent.

Mees Kees verzint allemaal leuke lessen, die misschien niet altijd ergens op slaan, maar waar sommige leraren wel wat inspiratie uit mogen opdoen. Het lesgeven (en het leren) hoeft niet alleen maar saai te zijn en dat is zeker ook iets wat Mees Kees doorgeeft aan zijn leerlingen. De lessen zijn super leuk om te volgen en dat ze het moeten verbergen voor Dreus, die alles hoort, brengt ook nog wat spanning met zich mee. Ook moet Mees Kees de leerlingen voorbereiden op 1 dag per week les van Dreus, dan is hij namelijk zelf naar school, maar gelukkig zijn zijn leerlingen ook allemaal slim op hun eigen manier.

Mees Kees haalt het beste uit iedere leerling en zorgt ervoor dat de klas ontzettend hecht wordt en altijd voor elkaar klaarstaat. Ze vullen elkaar allemaal goed aan en hun eigen personages en interesses komen super goed naar boven. Ook kun je goed zien dat alle kinderen zo hun eigen 'obsessies' en interesses hebben en natuurlijk hebben ze allemaal ook valkuilen. Maar gelukkig heeft Mees Kees allemaal manieren om ze daaroverheen te helpen of een manier te verzinnen om eromheen te werken.

Dit boek heeft lekker korte hoofdstukken en een gangbare schrijfstijl. Als lezer vlieg je door het verhaal heen en de tekeningen die op elke bladzijde staan, maken het verhaal ontzettend levendig. Dit is echt een boek dat jong en oud leuk kan vinden en zeker als je deze boeken als kind geweldig vond, raad ik je aan ze nog eens te lezen, omdat je nu ook zeker andere belangrijke dingen in het verhaal ziet.

Een pittig klasje, is een ontzettend leuk boek voor jong en oud. Zeker een aanrader om eens in je leven te lezen (of voor te lezen of samen te lezen). Het boek is ontzettend grappig, maar ook zeker herkenbaar. Als je jong bent herken je dingen, maar ook als je ouder bent, zul je herkenning in dit boek vinden. De schrijfstijl is lekker vlot en de kinderen zijn allemaal echt typische kinderen, wat het verhaal ontzettend speels maakt.

"Jemo Etan der Slezen" - Mirjam Oldenhave, Een pittig klasje.