Titel: In de spotlights

Auteur: Manon Visser

Genre(s): Contemporary, Mysterie

Mijn beoordeling: 3/5 sterren

Andere boeken door deze auteur: Wens voor de wereld

Vind Manon Visser hier:

In de spotlights gaat over Kate Morrinson, een meisje dat op het eerste gezicht een normale scholier lijkt. Al weet bijna niemand dat ze eigenlijk een dubbelleven leidt. Kate is namelijk ook de wereldberoemde Skyler. Kate wil het graag zo houden dat er maar weinig mensen zijn die weten dat ze Skyler is, omdat het haar leven rustig houdt. Maar dan duikt aan het begin van het schooljaar ineens iemand op die haar leven wil ruïneren. Dit persoon dreigt Kate haar dierbaren iets aan te doen als ze een reeks aan opdrachten niet uitvoert. Opdrachten die de goede reputatie van Skyler vernietigen. Zal Kate haar leven in de spotlights opgeven of laat ze zien dat ze sterker is door terug te vechten?

De hoofdpersoon in dit verhaal is Kate, die nogal een beetje naïef overkomt. Zo maakt ze keuzes in het verhaal, die niet altijd helemaal te snappen vallen. Vooral wanneer een jongen die ze net een paar dagen kent meteen haar geheim weet, terwijl ze eigenlijk wil dat (bijna) niemand er vanaf weet. Maar natuurlijk heeft ze ook leuke momenten en is het niet vervelend om het verhaal te volgen. Cassie, de beste vriendin van Kate, vond ik echt een leuk neergezet personage. Ze is wat onzeker, maar ook een heel toegankelijk personage. Verder is de band tussen Cameron (Kate haar manager) en Kate ook mooi neergezet. Zo ziet Kate hem als een tweede vader, maar ik weet wel zeker dat hij haar ook als een tweede dochter ziet. Ook al maakt hij door het verhaal heen ook een aantal keuzes die ik nog steeds niet begrijp. De personages zijn allemaal goed neergezet, al vond ik ze zelf allemaal niet even leuk, maar dat maakt een verhaal soms ook weer leuk om te lezen. In het echte leven erger je je ook aan mensen.

Dit verhaal speelt zich af in de Verenigde staten en heeft vooral op school de setting van je doorsnee cliché van de Amerikaanse middelbare school. Dit maakt de setting wel vlot en makkelijk te begrijpen en ook wel enigszins grappig om over te lezen. Natuurlijk is het leven van Skyler ontzettend luxe en komt dit ook vaak genoeg naar voren in de beschrijvingen. De auteur weet alles wel goed te beschrijven, waardoor je als lezer niet in het duister tast over de locaties waar het verhaal zich afspeelt.

Toen ik dit boek begon te lezen, zag ik niet meteen aankomen dat het een beetje richting mysterie/thriller zou gaan. Nu had ik dat misschien wel kunnen vinden, maar ik raakte er ook al snel aan gewend. Het verhaal gaat ontzettend vlot en is op veel vlakken zeker goed gevuld met humor. Ook is dat over de top gedeelte vaak heel passend in dit verhaal en lees je dit verhaal zeker met een grote glimlach. De schrijfstijl van de auteur sleept je door het hele verhaal heen en het is niet moeilijk om dit verhaal aan één stuk door te lezen. Wel wil ik ook even de punten uitlichten die ik iets minder vond in dit verhaal. Ze hebben voornamelijk te maken met ons hoofdpersonage.

Zo vond ik Kate best rare keuzes maken in het verhaal, die ik nog steeds niet allemaal snap. En begrijp ik niet waarom er nou zo'n haat zit tussen de cheerleaders (of nou ja, het komt voor in alle cliché "american high school" boeken die hier vaak worden geschreven, maar ik ben er niet fan van). Dat was voor mijn gevoel helemaal niet nodig geweest. Het is ook eens leuk om te lezen dat het juist gewoon goed gaat zo onder elkaar, omdat het eigenlijk altijd op deze manier wordt neergezet. Voor mij voelde de relatie tussen Kyle en Kate ook zeer geforceerd aan en ik denk ook niet dat dit boek de romantiek nodig had gehad. Zonder de romantiek had het verhaal er ook heel mooi gestaan. En ja, dit boek heeft veel van die "american high school" boeken clichés erin zitten en dat vind ik ergens wel grappig om te lezen, maar soms wordt het mij ook niet iets te veel, doordat het er bijna altijd net iets te dik en geforceerd wordt ingestopt. Maar, nog steeds, hebben ook de clichés in dit boek mij tijdens het lezen vaak genoeg ook wel laten lachen.

Iets wat ik wel heel raar vond in dit verhaal is hoe er met de stalker en bedreigingen wordt omgegaan. Voor mijn gevoel ging dat heel onrealistisch. Vooral dat haar manager niet meteen naar de politie stapte, terwijl het hier gaat over de tiener die hij hoort te beschermen. Daarbij was er genoeg bewijs. En dan het feit dat de politie de tiener een wapen meegeeft (Ja, het is de Verenigde staten, maar dan nog, laten we het niet normaal maken), vond ik echt een beetje onpassend in een verhaal die toch een boodschap geeft aan jonge mensen. Willen we niet juist jongeren aanleren om niet meteen naar een wapen te grijpen? Er lopen al zoveel jongeren met wapens rond op de wereld. Ik denk niet dat je het dan een soort van wil promoten in een boek. Dat stuk haalde voor mij het plezier in dit verhaal wel echt naar beneden.

Als dat laatste punt er niet in had gezeten, had ik dit boek met een veel beter gevoel gesloten na het lezen. Want doorheen het verhaal heb ik echt genoten. Ook al tikte het alle clichés aan en was het soms wat over de top. Het verhaal zit nog steeds geestig in elkaar en is ook ontzettend vermakelijk om te lezen. Ook ben ik vooral door de schrijfstijl, ontzettend benieuwd of er nog meer boeken van deze auteur zullen volgen dan de twee die er al zijn. De schrijfstijl van de auteur trok mij er heel makkelijk doorheen, wat goed te volgen en ik heb ook echt wel genoten van bepaalde momenten tussen de personages. En ja, ik heb me ontzettend geërgerd aan de verschillende personages, maar dat maakte het boek op de een of andere manier ook weer leuk/grappig voor mij om te lezen. Maar het is niet helemaal HET boek voor mij. Nog steeds een ontzettend leuk verhaal, maar ik denk dat er wel wat meer potentie in had gezeten.

Ik zet dit boek voor nu weer in de kast en begin binnenkort met het lezen van het tweede boek van deze auteur "Wens voor de wereld". En ik ben ontzettend benieuwd wat ik van dat boek ga vinden.

In de spotlights is een vlot geschreven ya, voor iedereen die een boek wil lezen over een dubbelleven, vol geheimen, en een thriller aspect met bedreigingen en een anonieme stalker. De schrijfstijl is heel goed te volgen en er zit ook veel potentie in deze auteur, wat je ook nieuwsgierig maakt naar andere werken. Het is geschreven in een Amerikaanse setting, wat meteen bepaalde sferen geeft aan het verhaal. Een boek dat je er gewoon bij moet pakken en moet kijken of het iets voor je is of niet.

{Wordt zo snel mogelijk toegevoegd}