Trigger warnings: Moord, Mishandeling, Marteling, Bloed

Titel: Lang leve de keizer

Auteur: Britt Zwijnenberg

Genre(s): Fantasie, Queer

Andere boeken door deze auteur: Barones der doden, De wraak van Butrint

Vind Britt Zwijnenberg hier:

Lang leve de keizer volgt het verhaal van Usiu. Zij woont in Xaphan en is opgegroeid met de keizer die iedereen in Xaphan heeft gered van van kwaadaardige magiërs. De magiërs heersten voor de keizer over het land, maar bedreigden en bestalen de gehele bevolking. De man die nu de keizer is, was dapper genoeg om in te grijpen en heeft van Xaphan een land gemaakt met veel welvaart en een plek waar het veilig is. Toch zijn er nog steeds mensen die de vloek van magie krijgen, zij worden opgespoord en naar een heropvoedingskamp gebracht, zodat ze kunnen genezen. Usiu komt er op haar zestiende achter dat ze zelf ook de vloek van magie heeft gekregen en besluit zichzelf meteen aan te geven. Ze heeft er alle vertrouwen in dat de keizer haar zal helpen om weer een trouwe burger te worden, maar die gedachten worden al gauw overhoop gehaald.

Dit verhaal volg je vanuit de hoofdpersoon Usiu. Een zestienjarige meid die in Xaphan woont en een grote aanhanger is van de keizer. Als ze erachter komt dat ze magie bezit, geeft ze zichzelf dan ook zo snel mogelijk aan. Ze wil helemaal geen magie en wil er zo snel mogelijk vanaf. Dan kan ze weer gelukkig bij haar familie wonen en haar leven in vrede leven.

In het kamp leren we nog twee andere hele belangrijke personages kennen. Alleen hun namen blijven nog heel lang een mysterie, doordat in het kamp iedereen een nummer heeft en bij dat nummer wordt genoemd. Wel worden deze twee personen belangrijk in het leven van Usiu. Deze twee personen zijn veel zelfverzekerder met hun magie dan Usiu en ze zijn dan ook niet zo bang om het te gebruiken. Iets wat nog vaak van pas komt in het verhaal.

Richting het einde van het verhaal leren we nog een andere familie kennen, die de wereld van Usiu nogmaals op zijn kop zet. Vooral de dochter van 10 in het gezin, bepaalt een groot deel van het lot van de drie vrienden.

Dit verhaal speelt zich af op een verzonnen plek en de auteur heeft zeker moeite gestoken in de world building. Het zit goed in elkaar en als lezer kan je je echt een voorstelling maken van hoe de plek eruit ziet waar de personages leven. Ook de keizer en andere belangrijke figuren zijn goed uitgewerkt, net zoals de magie en de kijk daarop. De wereld zit goed in elkaar en je krijgt er genoeg informatie over zonder dat het als een infodump voelt.

Nadat dit boek in de prachtige editie van SoManyPages in mijn handen kwam, was ik meteen benieuwd naar het verhaal. En dan vooral ook de rol van de vlinders door het verhaal heen. Vanaf het begin vond ik de kijk op magie in het land leuk en origineel. Het is eens wat anders en hoewel ik al vrij snel doorhad dat Usiu magie zou ontwikkelen, vond ik het een hele verademing dat ze niet zo'n "uitverkorene" was. Usiu was voornamelijk bang voor haar magie en gebruikte het dan het liefst zo min mogelijk. Haar groei hierin en haar gevecht met zichzelf daarover vond ik ontzettend mooi om te lezen.

Ook komt al vrij snel de waarheid aan het licht, maar Usiu weigert dat te geloven. Dit laat heel mooi zien hoeveel macht de keizer over zijn bevolking heeft. Langzaam maar zeker kan Usiu er niet meer omheen en beseft ze dat het vooruitzicht er voor haar steeds slechter uitziet. Maar dan doet zich een laatste kans voor om te ontsnappen aan het kamp.

Ik heb dit boek in één keer uitgelezen en heb echt vanaf begin tot eind genoten. Wel waren er een paar dingen die ik erg voorspelbaar vond. Zoals dat Usiu met haar twee vrienden wordt uitgekozen in een groep van 20 mensen, uit een groep van duizend mensen. Die kans is zo klein en vond ik ergens te toevallig. Het had ook wel iets gehad als één van de drie moest achterblijven. Al had dat de verdere reis minder leuk gemaakt.

De toevoeging van het jongere kind richting het laatste deel vond ik heel mooi gedaan. En hoewel ik haar op bepaalde punten ook vrij irritant vond met "mama dit" en "mama zei", snap ik ook wel waar het vandaan komt. Het is een kind met een moeilijke jeugd en een moeder die veel te veel van haar verwacht. Ik vind dan ook dat Usiu en de anderen hier ontzettend goed mee omgaan en het kind echt als één van hun gaan zien en haar leren dat ze bang mag zijn.

Wat ik wel een minpunt vond en wat ik niet zo zeer slecht vind van de auteur, is dat er nog best veel spellingfouten en dubbele woorden in het verhaal stonden. Dit was op sommige punten zo erg aanwezig dat ik echt uit het verhaal was getrokken. En dit had er zo makkelijk uitgehaald kunnen worden met een extra editronde of een extra blik van een redacteur. Ik vind dit dan ook meer een fout van de uitgever dan van de auteur zelf. Want de auteur heeft een super goed verhaal neergezet, dat hierdoor toch iets minder diepgaand voelt.

Ik vond het open einde ergens ook best wel jammer. Ik wil zo graag nog een tweede deel zien en meemaken hoe de groep het doet in het nieuwe land. En misschien ook wel dat ze de keizer aanvallen en winnen. Ja, een tweede deel lijkt mij zo geweldig en er is nog genoeg te vertellen over deze groep, dus het zou zeker niet langdradig voelen.

Al met al vond ik dit boek echt super leuk om te lezen en vond ik de insteek van het verhaal ontzettend mooi. Het is echt eens wat anders dan dat je meestal lees met fantasie. Verder is het geen al te dik boek, dus ook makkelijk om eens op een rustige middag in één keer te lezen.

Lang leve de keizer is een goed geschreven boek, die zeker de hoofdpersoon een heel stuk laat groeien door het verhaal heen. Het is een fantasie, maar niet eentje die je dagelijkst leest. De kijk op magie is vanuit een hele andere hoek en ook het feit dat de hoofdpersoon geen held is, maakt dit boek al mooi. Het leest lekker weg en het is ook zeker geen dik boek. De world building zit goed in elkaar en als lezer voel je echt mee met de hoofdpersoon. Het is zeker geen licht boek om te lezen, maar wel echt een aanrader.

"Ook mijn voeten zitten onder een glinsterend laagje. Nee, nee, nee. Dit is een nachtmerrie, dit kan niet waar zijn." - Britt Zwijnenberg, Lang leve de keizer.